Skip to main content

Polski Standard Płatności, operator płatności mobilnych BLIK pochwalił się dziś wynikami transakcyjnymi za III kwartał 2025 rok. Tradycyjnie chwalić się jest czym, wszystkie kanały płatności BLIKIEM po raz kolejny poszybowały.

W trzecim kwartale 2025 roku użytkownicy BLIKA przeprowadzili aż 743,9 mln transakcji o łącznej wartości 112,3 mld zł.

To wyraźny wzrost względem analogicznego okresu poprzedniego roku – liczba operacji zwiększyła się o 19%, a ich wartość o 26%. Z kolei od stycznia Polacy wykonali już 2,1 mld transakcji BLIKIEM.

Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA:

Od początku roku użytkownicy BLIKA wykonali już ponad 2,1 mld transakcji – prawie tyle, co przez cały 2024 rok. To pokazuje, że realizujemy założenia strategii „BLIK x2” i utrzymujemy wysoką dynamikę rozwoju. Przed nami najsilniejszy kwartał w e-commerce, który z pewnością jeszcze wzmocni wzrostowy trend. BLIK jest naturalnym elementem codziennych finansów Polaków, a naszym kolejnym krokiem jest rozwój w interoperacyjnym, paneuropejskim ekosystemie płatniczym.

Czytaj dalej poniżej

W minionym kwartale 2025 roku Polacy sięgali po BLIKA średnio 8 mln razy dziennie, a rekordowy dzień oznaczał wykonanie ponad 11 mln płatności — różnymi kanałami.

Lider płatności e-commerce w Polsce

Największy udział w transakcjach miał segment e-commerce, gdzie zrealizowano 348,7 mln płatności online (wzrost o 21% rok do roku), o łącznej wartości 54,2 mld zł.

Średnia wartość operacji online to 156 zł, a w usłudze „BLIK Płacę Później” – 251 zł.

Wzrost płatności BLIKIEM w stacjonarnych sklepach

BLIK systematycznie wzmacnia też swoją pozycję w handlu stacjonarnym. Już co czwarta transakcja odbywa się przy terminalu płatniczym w sklepach. W minionym kwartale użytkownicy zrealizowali w nich 188,5 mln płatności (wzrost o 15% rok do roku), średnio ponad 2 mln razy dziennie, a przeciętna wartość jednej transakcji w sklepach wyniosła 59 zł.

Dużą część tych operacji stanowią płatności zbliżeniowe, które odpowiadają już za 48% wszystkich operacji w terminalach płatniczych.

Popularność przelewów P2P i transakcje w bankomatach

Jednak największe wzrosty są już w chyba najbardziej ulubionej usłudze BLIKA (pomijając e-commerce), a więc w przelewach na numer telefonu P2P.

Użytkownicy wykonali 186 mln takich operacji w trzecim kwartale, o 21% więcej niż rok wcześniej, a średnia wartość wyniosła 171 zł. Polacy korzystali z tej usługi ponad 2 mln razy dziennie.

Co tam słychać w bankomatach z kolei? Między lipcem a wrześniem przeprowadzono 20,7 mln operacji (+13% rok do roku), z czego przeważają wypłaty (17,9 mln) nad wpłatami (2,8 mln). Średnia wartość transakcji w bankomatach to 734 zł.

Blisko 20 mln aktywnych użytkowników BLIKA

Nie słabną też wzrosty liczby samych użytkowników płatności BLIK. Od początku 2025 roku liczba aktywnych użytkowników BLIKA (przynajmniej jedna transakcja) zwiększyła się o 1,5 mln, na koniec września osiągając poziom 19,9 mln (14% więcej niż rok wcześniej).

Katarzyna Matuszczyk:

Widzimy nie tylko coraz większą liczbę użytkowników, ale też rosnącą częstotliwość korzystania z BLIKA – w trzecim kwartale średnio 13 transakcji miesięcznie. Tę dynamikę wzrostów napędza między innymi rozwój nowych usług, takich jak płatności powtarzalne i odroczone, z których mogą korzystać klienci kolejnych banków. Sukcesywnie rozszerza się także grono akceptantów udostępniających opcję uruchomienia płatności powtarzalnych BLIK oraz odroczenia opłaty za produkty i usługi.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych w Polsce, rozwijany przez Polskie Standardy Płatności, w którym udział mają największe krajowe banki — Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Źródło: PSP, operator płatności mobilnych BLIK.