Skip to main content

Oskarżony nie przyznawał się do winy. W piątek został przez sąd uznany za winnego pięciu zarzutów dotyczących popełnienia wykroczeń i niestosowania się do postanowień sądu, natomiast nie uznano go za winnego trzech zarzutów związanych z zastraszaniem, zachęcaniem do takich działań i przeszkadzaniem funkcjonariuszowi.

Jednym z podstawowych pytań podczas procesu był wpływ Kinga na „konwój” oraz jego rola lidera. Prokuratura wskazywała, że ten wpływ był bardzo duży, używając jako dowodów się m.in. postów z mediów społecznościowych, w których King żądał od kierowców ciężarówek używania klaksonów, choć sąd zakazał takich działań na terenie miasta. Obrona twierdziła, że nie kontrolował konwoju i przedstawiała wezwania Kinga do pokojowego zachowania się – podsumowywał w piątek francuskojęzyczny publiczny nadawca Radio-Canada.

Wśród dowodów przedstawionych przez prokuraturę znalazło się m.in. jedenastominutowe nagranie wideo dokumentujące ciągły hałas klaksonów, krzyki tłumu i utrudnienia dla mieszkańców domów przy ulicach w Ottawie, na którym parkowały ciężarówki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bunt kanadyjskich kierowców w pandemii

Tzw. „konwój wolności” w styczniu i lutym 2022 r. miał być wyrazem protestu kierowców ciężarówek przeciwko restrykcjom dotyczącym bezpieczeństwa i zdrowia podczas pandemii. King, jak opisywały media, sam przedstawiał się wówczas jako lider protestów i wiele swoich wypowiedzi dokumentował w mediach społecznościowych. Został zatrzymany w lutym 2022 r., wypuszczony w lipcu 2022 pod warunkiem przestrzegania zakazu używania mediów społecznościowych i organizacji protestów. W sierpniu ub.r. te warunki zaostrzono.

Poza Kingiem wśród znanych publicznie organizatorów „konwoju” byli także Tamara Lich i Chris Barber, nie ma jeszcze wyroków w ich sprawach.

Na początku lutego br. sąd zgodził się na rozpatrzenie pozwu zbiorowego na kwotę 300 mln CAD, wniesionego przez mieszkańców i firmy z Ottawy poszkodowanych przez protestujących.

Podczas protestów kierowców ciężarówek rząd federalny skorzystał, po raz pierwszy w historii Kanady, z ustawy o sytuacjach wyjątkowych, umożliwiając usunięcie protestujących ze stolicy i przejść granicznych. Ta policyjna operacja zakończyła się 17 lutego 2022 r.

W analizie opublikowanej w styczniu ub.r. w piśmie „The Journal of Intelligence, Conflict, and Warfare” Caroline Orr Bueno amerykańska badaczka dezinformacji napisała, odnosząc się do reakcji rosyjskich mediów na kanadyjski „konwój”, że „uzasadnione jest przypuszczenie, że istniało zaangażowanie Rosji w konwój ciężarówek z 2022 r.”