
W skrócie:
-
Szef IO Interactive zdradził, jak studio radykalnie cięło koszty, recyklingując assety.
-
Hitman 3 kosztował znacznie mniej niż „jedynka”, a recenzenci wcale nie narzekali.
-
Studio planuje nowości do World of Assassination, ale też rozwija projekt 007 First Light.
„Nigdy więcej nowych toalet!”
Nowy Hitman? Tak, ale bez budżetowego rozpasania. IO Interactive przeszło drogę od pompowania kosztów w Hitman: Absolution do bezlitosnej optymalizacji. CEO studia, Hakan Abrak, wspomina dziś, że przysięgał sobie po tamtym projekcie: „Nigdy więcej nowych toalet!”. Brzmi komicznie, ale chodziło o assety, które w większości gier giną w tłumie. Zamiast tworzyć wszystko od zera, deweloperzy postawili na sprytny recykling, dzięki czemu trylogia World of Assassination zyskała spójność, a budżet przestał się rozłazić w szwach.
Liczby mówią wszystko
Hakan Abrak nie owijał w bawełnę i sypnął orientacyjnymi liczbami. Gdyby przyjąć, że Hitman z 2016 roku kosztował 100 milionów dolarów (około 360 mln zł według obecnego kursu), Hitman 2 pochłonął już tylko 60 milionów (około 216 mln zł), a „trójka” zadowoliła się 20 milionami (około 72 mln zł). Taka różnica robi wrażenie, szczególnie w czasach, gdy budżety sequeli potrafią tylko rosnąć. Mimo tego trylogia zebrała świetne recenzje – średnie noty na OpenCritic to odpowiednio 84, 83 i 85 punktów. Wygląda na to, że fani nie tęsknią za nowymi sedesami, kiedy rozgrywka po prostu daje radę.
Zobacz również:
Kreatywność kontra rozrzutność
Recykling assetów nie ograniczył twórców Hitmana, wręcz przeciwnie – pozwolił im skupić się na dopieszczaniu mechanik i tworzeniu zaskakujących poziomów. Efekt? World of Assassination stało się najbardziej spójną i dynamiczną trylogią w historii serii. IO Interactive wyciągnęło lekcję z przeszłości i zamiast wydawać majątek na detale, postawiło na powtarzalność, która pozwala oszczędzić dużo pieniędzy, a jednocześnie nie razi graczy.
Agent 47 dalej w akcji
Chociaż IO Interactive pracuje już nad własnym projektem z Jamesem Bondem, fani Hitmana nie muszą się żegnać z serią. Studio zapowiada dalsze aktualizacje World of Assassination, a w drodze jest m.in. tryb kooperacji.
Czy wiesz, że…
W Hitman: World of Assassination można znaleźć identyczne modele łazienek i toalet w różnych misjach. To efekt przemyślanego recyklingu assetów, który oszczędził studiu IO Interactive miliony dolarów.