Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina i przestrzega seniorów, że brak aktualnych danych osobowych może wiązać się z przykrymi konsekwencjami. Oto co należy zrobić w przypadku zmian i w jakim terminie, żeby świadczenie nie zostało zwrócone do ZUS.
Aktualizacja danych w ZUS jest bardzo ważna dla sprawnej obsługi świadczeń emerytalnych. Jak wiadomo, w życiu każdego z nas mogą zajść różne zmiany, m.in. te związane z miejscem zamieszkania czy zmianą banku, z którego korzystamy. Takie informacje powinno się na bieżąco odświeżać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Zmiana danych w ZUS: konsekwencje i porady, jak to zrobić
Nieaktualne dane mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Jeśli w trakcie wypłaty świadczenia okaże się, że numer konta bankowego jest już nieobsługiwany przez seniora, wysłane pieniądze zostaną cofnięte. To oznacza, że aby w końcu je otrzymać, będzie trzeba ponownie złożyć wniosek.
Jeszcze większe problemy mogą mieć ci, których adres zamieszkania podany w ZUS nie jest aktualny. – Jeśli ktoś nie zmieni adresu na aktualny, a my wyślemy na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie, czyli skutki jej doręczenia będą obciążały adresata korespondencji – wyjaśniła Iwona Kowalska-Matis, rzeczniczka dolnośląskiego oddziału ZUS w rozmowie z portalem biznesinteria.pl.
Jak zaktualizować dane w ZUS?
Kowalska-Matis podała też, w jakim terminie seniorzy powinni dokonać zmiany danych. – Każdą zmianę adresu i numeru rachunku bankowego nasz klient powinien zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym wypłacamy jego pieniądze. Jeśli ktoś zrobi to zbyt późno lub w ogóle o tym zapomni, wypłacona przez nas emerytura lub renta wróci do nas – poinformowała rzeczniczka.
Aktualizacji adresu czy numeru konta można dokonać poprzez swoje konto na eZUS lub w każdej placówce ZUS. Aby to zrobić potrzebny będzie druk EZP.