Spotify wprowadza cotygodniowe statystyki odsłuchu. Funkcję, która serwuje podsumowania na wzór Wrapped przez cały rok i pozwala udostępniać statystyki znajomym w mediach społecznościowych bez czekania do grudnia. Nowy moduł działa zarówno na kontach darmowych, jak i płatnych, a dane można publikować jednym stuknięciem m.in. na Instagramie, TikToku czy Snapchacie.
Statystki odsłuchu na Spotify. Mini‑Wrapped co tydzień
Zamiast jednorazowego podsumowania roku, Spotify serwuje zrzut z ostatnich czterech tygodni, obejmujący ulubionych artystów, najczęściej odtwarzane utwory, powracające albumy oraz ciekawostki o nawykach słuchania. Co tydzień użytkownik dostaje „specjalny highlight” – wyróżnienie momentu, jak nowo odkryty hit, kamień milowy odsłuchów czy fanowskie zdobycie szczytu. Na bazie tych danych generowana jest personalizowana playlista z rekomendacjami dopasowanymi do ostatnich trendów odsłuchu.
Jak skorzystać z nowej opcji?
W aplikacji wystarczy wybrać zdjęcie profilu, przejść do sekcji „Co nowego”, a następnie wybrać kartę „Listening Stats”, gdzie zobaczymy tygodniowe podsumowanie z ostatniego miesiąca. Z poziomu karty możesz tworzyć udostępnialne elementy i publikować je np. na relacjach na Instagramie czy w wiadomościach prywatnych. Dla niektórych treści dostępne jest także szybkie dzielenie się aktualnie słuchaną muzyką przez statusy na Instagramie, choć statystyki tygodniowe mogą mieć tu ograniczone wsparcie.
Listening Stats to narzędzie dla fanów danych i twórców treści, którzy chcą pokazywać swoją muzyczną tożsamość częściej niż raz w roku, budując stałą narrację wokół gustu i odkryć. Dzięki temu marki i artyści mogą zyskać większy rozgłos. Cotygodniowe karty do udostępnienia wzmacniają zasięg mikromomentów, które wcześniej znikały w strumieniu odsłuchów. Dla przeciętnego słuchacza to także praktyczny wgląd w nawyki, który ułatwia porządkowanie bibliotek i tworzenie świeżych playlist tematycznych. No i trudno nie skojarzyć tego rozwiązania z niezwykle niegdyś popularnym serwisem Last.fm. Takowy wciąż jeszcze działa, ale o ile dwie dekady temu wszyscy muzyczni entuzjaści korzystali z zapisywania statystyk odsłuchu i podsumowań w serwisie, o tyle teraz… no cóż: czasy świetności ma on już dawno za sobą.
Wciąż czekamy na Wrapped, ale mamy nowe opcje
Roczny Wrapped pozostaje kulminacją sezonu, ale teraz jest wspierany ciągłą, lekką analityką, która utrzymuje zaangażowanie społeczności przez cały rok. Wersja tygodniowa działa jak mini‑raport, który można skonsumować szybko i natychmiast wrzucić do sieci bez montażu: idealne dla relacji i krótkich wideo. To odpowiedź na trend natychmiastowego dzielenia się danymi o aktywności. Tu, teraz, natychmiast.
Spotify stopniowo udostępnia Statystki Odsłuchu na kolejnych rynkach, poszerzając listę integracji i dopracowując karty udostępniania. Wraz z rozwojem funkcji można spodziewać się większej granularności danych (np. gatunki, nastroje), a także nowych formatów playlist i odznak za aktywność. Dla platformy to strategiczny krok: więcej okazji do rozmów o muzyce, to więcej potencjalnych użytkowników i aktywności w serwisie. Czy sprawdzi się to w praktyce? Przekonamy się już niebawem.

