
W skrócie:
-
Microsoft ogłosił anulowanie rebootu Perfect Dark i zamknięcie studia The Initiative w ramach restrukturyzacji.
-
Alix Wilton Regan, aktorka wcielająca się w postać Joanny Dark, poprosiła graczy w mediach społecznościowych o wsparcie i walkę o przywrócenie projektu.
-
Zamknięcie Perfect Dark to część większej fali zwolnień i kasacji gier w strukturach Xboxa, obejmującej m.in. Everwild i nieujawnione MMO.
Joanna Dark znika, ale fani nie składają broni
Reboot Perfect Dark miał być wielkim powrotem jednej z najważniejszych gier z czasów N64. Oryginał, stworzony przez Rare, szybko zyskał status legendy i otworzył nowy rozdział dla FPS-ów na konsolach. Powrót tej marki zapowiedziano w 2020 roku na The Game Awards, a za projekt odpowiadało nowo utworzone studio The Initiative. Gracze czekali, ale przez lata produkcję otaczała aura tajemnicy i niepokojących plotek o problemach wewnętrznych.
Na początku lipca Microsoft oficjalnie ogłosił kasację gry i zamknięcie studia. Decyzja zapadła w ramach szerokiej restrukturyzacji, która dotknęła także inne zespoły pod marką Xbox – w sumie pracę stracić ma nawet 4% załogi. Dla Alix Wilton Regan, która miała wcielić się w Joannę Dark, ta wiadomość była ciosem. Aktorka podzieliła się emocjonalnym wpisem w mediach społecznościowych, a niedługo później wezwała fanów, by nie rezygnowali i głośno upominali się o przyszłość Perfect Dark.
Czy fani uratują Perfect Dark?
Regan nie daje za wygraną. W swoim apelu przekonuje, że to jeszcze nie koniec i wszystko zależy od głosu społeczności. Zachęca graczy do protestów, petycji i nagłaśniania sprawy w mediach. Nadzieja? Cóż, raczej minimalna, ale jest. W przeszłości głośne akcje fanów potrafiły już zmieniać decyzje korporacji, ale droga do odwrócenia wyroku wydaje się wyjątkowo trudna.
Dodatkowe komplikacje pojawiły się po doniesieniach o stanie gry – według niektórych źródeł Perfect Dark było dalej od premiery, niż sugerowały oficjalne materiały. Pojawiły się nawet plotki, że gameplay pokazany w 2024 roku powstał na specjalnie przygotowanej wersji demonstracyjnej i nie odzwierciedlał faktycznego postępu w produkcji. Jeden z projektantów poziomów, Adam McDonald, zapewnia jednak, że pokazane funkcje – parkour, hakowanie, systemy detekcji – faktycznie działały w demie, ale były przygotowane pod prezentację, a nie pod pełną wersję gry.
Microsoft tnie koszty i kasuje kolejne gry
Perfect Dark to tylko jedna z ofiar wielkich cięć w strukturach Xboxa. Wraz z rebootem Perfect Dark do kosza trafiła też nowa gra Rare – Everwild, rozwijana od ponad dekady. Z firmy odchodzi również legendarny dyrektor kreatywny Gregg Mayles. Skasowano także nieujawnione MMO od twórców The Elder Scrolls Online, a prezes ZeniMax Online Studios, Matt Firor, żegna się ze stanowiskiem.
Czy wiesz, że…
Oryginalne Perfect Dark zadebiutowało w 2000 roku na Nintendo 64 i w ciągu pierwszych miesięcy sprzedało się w ponad 2,5 milionie egzemplarzy. Dziś gra uznawana jest za jedną z najważniejszych strzelanek w historii konsol.