Skip to main content

Baldurs Gate 3

Rynek w ostatnich latach jednoznacznie pokazał, że złożone gry fabularne wciąż mają ogromną siłę przyciągania. Najlepszym tego przykładem jest fenomen „Baldur’s Gate 3”, który według najświeższych danych opublikowanych przez Irish Independent, trafił już do ponad 15 milionów graczy.

Studio Larian, rozpoczynające jako niewielki zespół z Belgii, dokonało rzeczy pozornie niemożliwej – stworzyło następcę kultowej serii, który nie tylko dorównał legendzie, ale według wielu ją przewyższył. Potwierdzają to zarówno oceny krytyków i graczy, jak i imponujące wyniki finansowe.

Liczby za rok 2023 odsłaniają skalę tego sukcesu – firma osiągnęła przychód na poziomie 427 milionów euro, co stanowi niemal dwudziestokrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2022, gdy przychody wynosiły 22,7 miliona euro. Zysk przed opodatkowaniem sięgnął 249 milionów euro, umożliwiając wypłatę 28 milionów euro w dywidendach.

Graliście?

Baldurs Gate 3

Gracze doceniają nieustające wsparcie i rozwój tytułu. Zespół Larian kontynuuje prace nad kolejnymi darmowymi aktualizacjami, wzbogacającymi doświadczenie z gry. Jest to jednak ostatni projekt studia osadzony w uniwersum Baldur’s Gate – twórcy oficjalnie potwierdzili, że nie powstanie ani dodatek fabularny, ani kontynuacja.

Co czeka nas w przyszłości? Belgijski zespół planuje dwa nowe projekty oparte na własnym IP. Wbrew krążącym spekulacjom, żaden z nich nie będzie kontynuacją serii Divinity: Original Sin. Choć twórcy zapewniają, że trzecia część tej serii ostatecznie powstanie, obecnie koncentrują się na zupełnie nowych wyzwaniach.

Netflix Games straci dwie gry GTA. Platforma robi czystkę jeszcze w grudniu 2024 roku

Sukces „Baldur’s Gate 3” odmienił nie tylko sytuację samego studia, ale wpłynął również na całą branżę gier RPG. Udowodnił, że tytuły wymagające od gracza zaangażowania i oferujące złożoną rozgrywkę mogą osiągać rezultaty sprzedażowe dorównujące największym produkcjom z gatunku gier akcji. Od premiery w sierpniu 2023 roku dynamika sprzedaży nie słabnie – w ciągu zaledwie pół roku liczba sprzedanych kopii wzrosła z 10 do ponad 15 milionów.

Z perspektywy graczy to niezwykle obiecujący sygnał – sukces Lariana może zainspirować innych twórców do tworzenia ambitnych, rozbudowanych gier RPG. Już teraz widać, że branża uważnie analizuje ten sukces, starając się zrozumieć, co zadecydowało o tak wyjątkowym sukcesie. Kluczowe wydają się tu trzy elementy: bezkompromisowe podejście do jakości, głębokie zrozumienie potrzeb fanów gatunku oraz cierpliwość w dopracowywaniu każdego aspektu rozgrywki.