
Kancelaria premiera poinformowała, że nie jest organizatorem obchodów Tysiąclecia Korony Polskiej, a za realizację wydarzenia odpowiadają spółki Skarbu Państwa, Fundacja OCR i AM Studio. KPRM zapewniła też, że nie zawierała żadnych umów z Domem Mediowym AM Studio ani jej prezesem Andrzejem Moebusem.
Piknik z okazji 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego ma odbyć się 26 kwietnia w Warszawie. Do udziału w nim zapraszał premier Donald Tusk. Media donosiły, że wydarzanie ma organizować Dom Mediowy AM Studio odpowiedzialny za wyborcze eventy PO, w tym wynajem hali sportowej na debatę w Końskich. Szefem tej firmy jest Andrzej Moebus, jak podają media, „znajomy premiera”, który od lat prowadzi Platformie Obywatelskiej duże wydarzenia partyjne.
Fikołki ws. obchodów
Kancelaria premiera w opublikowanym na swojej stronie oświadczeniu podkreśliła, że wydarzenie ma na celu upamiętnienie jednej z najważniejszych dat w historii naszego kraju – jubileuszu koronacji Bolesława Chrobrego. KPRM wskazała, że przygotowania do obchodów trwają od wielu miesięcy, a premier objął wydarzenie honorowym patronatem.
Kancelaria premiera zapewniła, że nie jest organizatorem tego przedsięwzięcia. Jak wyjaśniła, w toku przygotowań prowadzone były rozmowy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczące organizacji jubileuszowego koncertu przez Telewizję Polską oraz części piknikowo-artystycznej, którą miała zająć się Polska Fundacja Narodowa.
Ostatecznie PFN nie podjęła się organizacji wydarzenia z uwagi na brak środków finansowych
— podała KPRM.
To kto będzie organizatorem?
Rolę sponsora generalnego wydarzenia – podała kancelaria premiera – przejęła Grupa Orlen oraz sześć spółek: PZU, PKO Bank Polski, PGE, Enea, Tauron i Totalizator Sportowy.
To właśnie te spółki, wspólnie z wykonawcami, którymi są Fundacja OCR i AM Studio, odpowiadają za realizację wydarzenia
— zaznaczyła KPRM.
Doprecyzowała, że w organizację wydarzenia zaangażowanych jest blisko 150 podmiotów.
Za większość elementów produkcyjnych odpowiada Fundacja OCR – w tym za organizację historyczno-edukacyjnego pikniku (atrakcje, scenografia, technika, nagłośnienie, oświetlenie), pokaz laserowy, zabezpieczenie sanitarne oraz kwestie ochrony. AM Studio, jako jeden z podwykonawców, odpowiada m.in. za dokumentację związaną z przeprowadzeniem wydarzenia, zmianę organizacji ruchu, pokazy na Moście Świętokrzyskim i Wiśle oraz pokaz dronów
— podała KPRM.
Dodano, że organizatorem koncertu na błoniach PGE Narodowego jest Telewizja Polska w likwidacji.
Kancelaria premiera zapewniła też, że nie zawierała żadnych umów ani z Domem Mediowym AM Studio, ani z jej prezesem Andrzejem Moebusem.
W ramach Pikniku Tysiąclecia 26 kwietnia w Warszawie planowana jest m.in. parada historyczna oraz największy w Polsce pokaz dronów. Zapraszając w mediach na to wydarzenie premier Tusk mówił m.in. że będą to „iście królewskie obchody, których nie powstydziłby się sam Bolesław Chrobry” oraz „nie tylko spojrzenie w przeszłość, ale także pełne nadziei spojrzenie w przyszłość – przez pryzmat historii, wspólnych wartości i poczucia wspólnoty”.
Kontrola w KPRM
Janusz Cieszyński (PiS) po kontroli poselskiej w KPRM na początku tygodnia powiedział, że według informacji uzyskanych w kancelarii, organizatorem Pikniku Tysiąclecia jest Orlen, a Dom Mediowy AM Studio jest wykonawcą.
Posłowie PiS Szymon Szynkowski vel Sęk i Łukasz Schreiber przeprowadzili też kontrolę poselską w Orlenie. Skierowali do spółki 12 pytań, na które odpowiedzi mają otrzymać do końca przyszłego czwartku.
Poinformowali, że pytania dotyczą „wyjaśnienia szczegółów tego przedsięwzięcia, w szczególności wyboru wykonawcy, kwoty, tego kto jest inicjatorem tego projektu, jakie spółki uczestniczą w realizacji tego projektu i jakie są uzgodnienia między nimi”.
CZYTAJ WIĘCEJ:
maz/PAP