Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Austrii 2025″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris wygrał trzeci wyścig w tym sezonie oraz łącznie siódmy w karierze.
Norris po raz trzeci w tym roku oraz oraz łącznie 12. w karierze wywalczył Pole Position.
Jeżeli Norris w tym roku rusza z Pole Position, to wygrywa również wyścig.
Norris zanotował 35. podium w karierze.
Norris podczas weekendu w Austrii był najszybszy w dwóch treningach, trzech segmentach kwalifikacji i w wyścigu. Nie wziął udziału w pierwszym treningu, zastępował go wtedy junior, stracił więc szansę na unikalne osiągnięcie.
Norris wystartował w dziewięciu wyścigach na torze Red Bull Ring. W 2024 roku z powodu kolizji został sklasyfikowany na ostatniej pozycji, a w pozostałych ośmiu zawsze finiszował w TOP7.
Oscar Piastri zanotował 19. podium w karierze.
Piastri podobnie jak w 2024 roku zajął drugie miejsce w GP Austrii.
Piastri po raz trzeci w tym sezonie oraz łącznie po raz szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Piastri dojechał do mety w 39. kolejnym wyścigu. Tylko dwukrotnie w historii F1 ktoś miał dłuższą serię.
Piastri to jedyny kierowca, który w tym roku w kwalifikacjach jest zawsze w TOP4.
Norris i Piastri wygrali po siedem wyścigów w F1.
Charles Leclerc zanotował 47. podium w karierze.
Leclerc ma na swoim koncie pięć miejsc na podium w wyścigach na torze Red Bull Ring na dziesięć startów. Na żadnym innym torze nie stał tyle razy na podium.
Leclerc po raz czwarty w karierze ruszał z pierwszego rzędu do wyścigu w Austrii.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lewis Hamilton w swojej karierze wystartował w 14. wyścigach na torze w Austrii. Raz nie dojechał do mety z powodu awarii, a pozostałe ukończył na pozycjach w TOP8.
Hamilton tylko trzykrotnie finiszował na mecie zawodów F1 na torze w Austrii (na 14 startów) przed zespołowym partnerem. Dziesięciokrotnie partnerzy byli lepsi, a raz był remis, bo obaj odpadli z powodu awarii. Jestem przekonany, że Brytyjczyk nie ma tak złych statystyk wewnętrznych pojedynków na żadnym innym torze w karierze, ale nie sprawdzałem tego, aby się upewnić.
Hamilton zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring: 14/14 okazji.
Hamilton wyrównał najlepsze w tym sezonie wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu – czwarte pozycje.
Hamilton ustanowił najgorszą w swojej karierze serię 13. kolejnych wyścigów bez wizyty na podium.
Hamilton prowadził w wyścigu przez jedno okrążenie, po raz drugi w tym sezonie była taka sytuacja.
George Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.
Liam Lawson zanotował najlepszy wynik w wyścigu F1 w karierze – szóste miejsce.
Lawson zanotował najlepszy w tym sezonie wynik w kwalifikacjach – szósta pozycja.
Fernando Alonso wyrównał najlepszy w tym roku wynik w wyścigu – siódme miejsce.
Gabriel Bortoleto po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Bortoleto po raz pierwszy punktował w wyścigu F1.
Bortoleto został najmłodszym Brazylijczykiem, który punktował w F1. O dwa miesiące pobił rekord Felipe Massy, który również swoje pierwsze punkty wywalczył dla ekipy z siedzibą w Hinwil.
Nico Hulkenberg punktował w trzecim kolejnym wyścigu. Poprzednim kierowcą ekipy z Hinwil, który miał taką serię był Valtteri Bottas w 2022 roku.
Hulkenberg zyskał na mecie 11 pozycji w stosunku do pozycji startowej.
Hulkenberg po raz pierwszy od niemal dwóch lat zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach.
Hulkenberg po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Austrii.
Minął rok odkąd Lance Stroll pokonał Fernando Alonso w kwalifikacjach, Kanadyjczyk ma na swoim koncie 24 kolejne porażki. Poprzedni raz wygrał z Hiszpanem w GP Wielkiej Brytanii 2024.
Yuki Tsunoda nie zdobył punktów w czterech ostatnich wyścigach, a zawsze dojeżdżał w nich do mety.
Alex Albon nie dojechał do mety w trzecim kolejnym wyścigu.
Max Verstappen nie dojechał do mety, więc zakończył serię 31. kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową. To czwarta co do długości seria w historii F1. Lepsze mieli tylko Hamilton (48 i 33) oraz Verstappen (43).
Statystycznie dla Maxa Verstappena tor Red Bull Ring jest najlepszy w Formule 1, ma 5 zwycięstw, 8 podiów, 5 Pole Position i 4 najszybsze okrążenia. Są tory, na których ma pojedyncze równie dobre wyniki, ale na Red Bullu Ringu ma je w czterech głównych kategoriach.
Verstappen zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring: 13/13 okazji.
Verstappen w swojej karierze wystartował w 13. wyścigach na torze w Austrii. Trzykrotnie nie dojechał do mety, a pozostałe ukończył na pozycjach w TOP8.
Verstappen po raz drugi w Austrii oraz łącznie siódmy w karierze zakończył wyścig z powodu kolizji na pierwszym okrążeniu.
Verstappen wyrównał najsłabszy wynik w kwalifikacjach w tym roku – siódme miejsce.
Carlos Sainz po raz trzeci w karierze zanotował DNS, czyli w ogóle nie wystartował do wyścigu.
Sainz po raz trzeci z rzędu zakończył kwalifikacje na Q1. To jego najgorsza seria w karierze.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 197. zwycięstwo w Formule 1 w tym siódme w GP Austrii.
McLaren wywalczył 53. dublet w Formule 1 w tym trzeci w wyścigu o GP Austrii.
McLaren zanotował 171. Pole Position w Formule 1 w tym piąte do GP Austrii.
Kierowcy McLarena po raz 68. zajęli pierwszy rząd na starcie do wyścigu F1.
McLaren czekał 24 lata na zwycięstwo w GP Austrii oraz 25 lat na Pole Position i dublet w wyścigu.
Ferrari zanotowało najlepszy zespołowy wynik w GP Austrii od 2019 roku.
Jedynym przypadkiem, gdy kierowca Mercedesa nie awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring był George Russell w 2023 roku. Mają 27/28 awansów do Q3.
Szóste miejsce Lawsona, to najlepszy wynik drugiej ekipy Red Bulla w historii wyścigów na torze w Austrii.
Zespół Kick Sauber po raz pierwszy w swojej historii wywalczył podwójne punkty w wyścigu.
Zespół z siedzibą w Hinwil zdobył punkty w Austrii po pięciu latach przerwy (Giovinazzi punktował w Alfie Romeo w 2020 roku).
Zespół Haas zdobył w Formule łącznie 336 punktów w tym 66 na torze Red Bull Ring. W Austrii zdobyli więc blisko 20% wszystkich swoich punktów w F1. Z jakiegoś powodu ta ekipa bardzo lubi ten tor i regularnie ma na nim dobre wyniki.
Red Bull nie zdobył punktów i zakończył najlepszą w swojej historii serię 77. kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową. To drugi wynik w historii F1. Rekordem pozostanie seria 81. kolejnych wyścigów z punktami zespołu Ferrari (sezony 2010 – 2014).
Yuki Tsunoda został pierwszym kierowcą Red Bulla, który zakończył kwalifikacje na torze Red Bull Ring na Q1.
Williams ostatni raz punktował w GP Austrii w 2017 roku.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Austrii 2025
Tor w mieście Spielberg po raz 21. zorganizował wyścig F1 na skróconej nitce toru wprowadzonej po raz pierwszy w 1997 roku. To pierwszy tor, który został przeprojektowany przez Hermanna Tilke, od tego zaczęła się jego kariera w świecie wyścigów.
GP Austrii 2025 było tysięcznym wyścigiem F1 z udziałem minimum jednego kierowcy z Francji.
Brazylijski kierowca zdobył punkty w F1 po 7,5 roku przerwy.
Lando Norris wygrał kwalifikacje z przewagą 0,521 sekundy nad drugim kierowcą, to zdecydowanie największa przewaga w tym roku.
Kierowcy Ferrari i Piastri przejechali komplet okrążeń w tym sezonie.
McLaren i Mercedes to jedyne zespoły, które w tym roku wywalczyły podwójne podium.
Na 33. możliwe do zdobycia w tym roku miejsc na podium: 18 wywalczył zespół McLaren, 6 Mercedes, 5 Red Bull oraz 4 Ferrari.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Austrii 2025
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Austrii 2025 z czasem 1:03,971. Rok temu najszybszy w Austrii był Verstappen – 1:04,314. Kwalifikacyjnym rekordem toru Red Bull Ring jest wynik 1:02,939 ustanowiony przez Valtteriego Bottasa w 2020 roku.
Oscar Piastri przejechał najszybsze okrążenie podczas wyścigu. Australijczyk na 59. kółku wykręcił czas 1:07,924. Jest to wynik o 2,305 sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru Red Bull Ring (oficjalne rekordy pochodzą z wyścigów) ustanowiony w 2020 roku przez Carlosa Sainza – 1:05,619.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Oscar Piastri. Australijczyk w punkcie pomiaru na końcu pierwszego sektora odnotował 330,3 km/h. W 2024 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 o GP Austrii była nieco niższa – 328,9 km/h Pierre’a Gasly’ego.
Najszybszy pit stop podczas GP Austrii 2025 wykonali mechanicy ekipy McLarena. Na 53. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,10 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje ustanowiony dwukrotnie przez Ferrari w GP Arabii Saudyjskiej i GP Monako pit stop w czasie 2,00 sekundy.
Frekwencja na GP Austrii 2025
W 2025 roku frekwencja podczas całego weekendu z GP Austrii była minimalnie mniejsza niż w poprzednich latach. Organizatorzy podali jedynie, że podczas całego weekendu na torze było 300 000 kibiców (Źródło). Danych nie podano tym razem w trakcie transmisji telewizyjnej, powodem może być spadek rok do roku. W 2025 roku część trybuny w środku toru (pod wielkim bykiem) była na stałe wyłączona z użytkowania i zasłonięta pomarańczowymi płachtami. To jest trybuna przeznaczona dla Holendrów, być może przyjechało ich mniej niż się spodziewano. Od kilku lat organizatorzy nie podają frekwencji z rozbiciem na pojedyncze dni, znamy tylko wyniki weekendowe. Aktualnie tor Red Bull Ring mieści 105 000 kibiców, więc tyle osób może maksymalnie wejść jednego dnia. W tabeli poniżej możecie zobaczyć dane od 2014 roku z pominięciem zawodów z brakiem lub ograniczoną liczbą kibiców. Przez pierwsze lata po powrocie do kalendarza maksymalna pojemność toru wynosiła 95 000 miejsc.
Sezon | Piątek | Sobota | Niedziela | Weekend |
---|---|---|---|---|
2014 | 40 000 | 70 000 | 95 000 | 205 000 |
2015 | 25 000 | 35 000 | 55 000 | 115 000 |
2016 | 85 000 | |||
2017 | 145 000 | |||
2018 | 185 000 | |||
2019 | 203 000 | |||
2021 | 60 000 | 132 000 | ||
2022 | 303 000 | |||
2023 | 304 000 | |||
2024 | 302 000 | |||
2025 | 300 000 |
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.