Skip to main content
Formuła 1Wszystko

Garść statystyk po GP Austrii 2025

Autor 1 lipca 2025Brak komentarzy

Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Austrii 2025″.

Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium

Lando Norris wygrał trzeci wyścig w tym sezonie oraz łącznie siódmy w karierze.

Norris po raz trzeci w tym roku oraz oraz łącznie 12. w karierze wywalczył Pole Position.

Jeżeli Norris w tym roku rusza z Pole Position, to wygrywa również wyścig.

Norris zanotował 35. podium w karierze.

Norris podczas weekendu w Austrii był najszybszy w dwóch treningach, trzech segmentach kwalifikacji i w wyścigu. Nie wziął udziału w pierwszym treningu, zastępował go wtedy junior, stracił więc szansę na unikalne osiągnięcie.

Norris wystartował w dziewięciu wyścigach na torze Red Bull Ring. W 2024 roku z powodu kolizji został sklasyfikowany na ostatniej pozycji, a w pozostałych ośmiu zawsze finiszował w TOP7.

Oscar Piastri zanotował 19. podium w karierze.

Piastri podobnie jak w 2024 roku zajął drugie miejsce w GP Austrii.

Piastri po raz trzeci w tym sezonie oraz łącznie po raz szósty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.

Piastri dojechał do mety w 39. kolejnym wyścigu. Tylko dwukrotnie w historii F1 ktoś miał dłuższą serię.

Piastri to jedyny kierowca, który w tym roku w kwalifikacjach jest zawsze w TOP4.

Norris i Piastri wygrali po siedem wyścigów w F1.

Charles Leclerc zanotował 47. podium w karierze.

Leclerc ma na swoim koncie pięć miejsc na podium w wyścigach na torze Red Bull Ring na dziesięć startów. Na żadnym innym torze nie stał tyle razy na podium.

Leclerc po raz czwarty w karierze ruszał z pierwszego rzędu do wyścigu w Austrii.

Osiągnięcia pozostałych kierowców

Lewis Hamilton w swojej karierze wystartował w 14. wyścigach na torze w Austrii. Raz nie dojechał do mety z powodu awarii, a pozostałe ukończył na pozycjach w TOP8.

Hamilton tylko trzykrotnie finiszował na mecie zawodów F1 na torze w Austrii (na 14 startów) przed zespołowym partnerem. Dziesięciokrotnie partnerzy byli lepsi, a raz był remis, bo obaj odpadli z powodu awarii. Jestem przekonany, że Brytyjczyk nie ma tak złych statystyk wewnętrznych pojedynków na żadnym innym torze w karierze, ale nie sprawdzałem tego, aby się upewnić.

Hamilton zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring: 14/14 okazji.

Hamilton wyrównał najlepsze w tym sezonie wyniki w kwalifikacjach i w wyścigu – czwarte pozycje.

Hamilton ustanowił najgorszą w swojej karierze serię 13. kolejnych wyścigów bez wizyty na podium.

Hamilton prowadził w wyścigu przez jedno okrążenie, po raz drugi w tym sezonie była taka sytuacja.

George Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.

Liam Lawson zanotował najlepszy wynik w wyścigu F1 w karierze – szóste miejsce.

Lawson zanotował najlepszy w tym sezonie wynik w kwalifikacjach – szósta pozycja.

Fernando Alonso wyrównał najlepszy w tym roku wynik w wyścigu – siódme miejsce.

Gabriel Bortoleto po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach.

Bortoleto po raz pierwszy punktował w wyścigu F1.

Bortoleto został najmłodszym Brazylijczykiem, który punktował w F1. O dwa miesiące pobił rekord Felipe Massy, który również swoje pierwsze punkty wywalczył dla ekipy z siedzibą w Hinwil.

Nico Hulkenberg punktował w trzecim kolejnym wyścigu. Poprzednim kierowcą ekipy z Hinwil, który miał taką serię był Valtteri Bottas w 2022 roku.

Hulkenberg zyskał na mecie 11 pozycji w stosunku do pozycji startowej.

Hulkenberg po raz pierwszy od niemal dwóch lat zajął ostatnie miejsce w kwalifikacjach.

Hulkenberg po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Austrii.

Minął rok odkąd Lance Stroll pokonał Fernando Alonso w kwalifikacjach, Kanadyjczyk ma na swoim koncie 24 kolejne porażki. Poprzedni raz wygrał z Hiszpanem w GP Wielkiej Brytanii 2024.

Yuki Tsunoda nie zdobył punktów w czterech ostatnich wyścigach, a zawsze dojeżdżał w nich do mety.

Alex Albon nie dojechał do mety w trzecim kolejnym wyścigu.

Max Verstappen nie dojechał do mety, więc zakończył serię 31. kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową. To czwarta co do długości seria w historii F1. Lepsze mieli tylko Hamilton (48 i 33) oraz Verstappen (43).

Statystycznie dla Maxa Verstappena tor Red Bull Ring jest najlepszy w Formule 1, ma 5 zwycięstw, 8 podiów, 5 Pole Position i 4 najszybsze okrążenia. Są tory, na których ma pojedyncze równie dobre wyniki, ale na Red Bullu Ringu ma je w czterech głównych kategoriach.

Verstappen zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring: 13/13 okazji.

Verstappen w swojej karierze wystartował w 13. wyścigach na torze w Austrii. Trzykrotnie nie dojechał do mety, a pozostałe ukończył na pozycjach w TOP8.

Verstappen po raz drugi w Austrii oraz łącznie siódmy w karierze zakończył wyścig z powodu kolizji na pierwszym okrążeniu.

Verstappen wyrównał najsłabszy wynik w kwalifikacjach w tym roku – siódme miejsce.

Carlos Sainz po raz trzeci w karierze zanotował DNS, czyli w ogóle nie wystartował do wyścigu.

Sainz po raz trzeci z rzędu zakończył kwalifikacje na Q1. To jego najgorsza seria w karierze.

Statystyki dotyczące zespołów i silników

McLaren zanotował 197. zwycięstwo w Formule 1 w tym siódme w GP Austrii.

McLaren wywalczył 53. dublet w Formule 1 w tym trzeci w wyścigu o GP Austrii.

McLaren zanotował 171. Pole Position w Formule 1 w tym piąte do GP Austrii.

Kierowcy McLarena po raz 68. zajęli pierwszy rząd na starcie do wyścigu F1.

McLaren czekał 24 lata na zwycięstwo w GP Austrii oraz 25 lat na Pole Position i dublet w wyścigu.

Ferrari zanotowało najlepszy zespołowy wynik w GP Austrii od 2019 roku.

Jedynym przypadkiem, gdy kierowca Mercedesa nie awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Red Bull Ring był George Russell w 2023 roku. Mają 27/28 awansów do Q3.

Szóste miejsce Lawsona, to najlepszy wynik drugiej ekipy Red Bulla w historii wyścigów na torze w Austrii.

Zespół Kick Sauber po raz pierwszy w swojej historii wywalczył podwójne punkty w wyścigu.

Zespół z siedzibą w Hinwil zdobył punkty w Austrii po pięciu latach przerwy (Giovinazzi punktował w Alfie Romeo w 2020 roku).

Zespół Haas zdobył w Formule łącznie 336 punktów w tym 66 na torze Red Bull Ring. W Austrii zdobyli więc blisko 20% wszystkich swoich punktów w F1. Z jakiegoś powodu ta ekipa bardzo lubi ten tor i regularnie ma na nim dobre wyniki.

Red Bull nie zdobył punktów i zakończył najlepszą w swojej historii serię 77. kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową. To drugi wynik w historii F1. Rekordem pozostanie seria 81. kolejnych wyścigów z punktami zespołu Ferrari (sezony 2010 – 2014).

Yuki Tsunoda został pierwszym kierowcą Red Bulla, który zakończył kwalifikacje na torze Red Bull Ring na Q1.

Williams ostatni raz punktował w GP Austrii w 2017 roku.

Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Austrii 2025

Tor w mieście Spielberg po raz 21. zorganizował wyścig F1 na skróconej nitce toru wprowadzonej po raz pierwszy w 1997 roku. To pierwszy tor, który został przeprojektowany przez Hermanna Tilke, od tego zaczęła się jego kariera w świecie wyścigów.

GP Austrii 2025 było tysięcznym wyścigiem F1 z udziałem minimum jednego kierowcy z Francji.

Brazylijski kierowca zdobył punkty w F1 po 7,5 roku przerwy.

Lando Norris wygrał kwalifikacje z przewagą 0,521 sekundy nad drugim kierowcą, to zdecydowanie największa przewaga w tym roku.

Kierowcy Ferrari i Piastri przejechali komplet okrążeń w tym sezonie.

McLaren i Mercedes to jedyne zespoły, które w tym roku wywalczyły podwójne podium.

Na 33. możliwe do zdobycia w tym roku miejsc na podium: 18 wywalczył zespół McLaren, 6 Mercedes, 5 Red Bull oraz 4 Ferrari.

Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Austrii 2025

Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Austrii 2025 z czasem 1:03,971. Rok temu najszybszy w Austrii był Verstappen – 1:04,314. Kwalifikacyjnym rekordem toru Red Bull Ring jest wynik 1:02,939 ustanowiony przez Valtteriego Bottasa w 2020 roku.

Oscar Piastri przejechał najszybsze okrążenie podczas wyścigu. Australijczyk na 59. kółku wykręcił czas 1:07,924. Jest to wynik o 2,305 sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru Red Bull Ring (oficjalne rekordy pochodzą z wyścigów) ustanowiony w 2020 roku przez Carlosa Sainza – 1:05,619.

Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Oscar Piastri. Australijczyk w punkcie pomiaru na końcu pierwszego sektora odnotował 330,3 km/h. W 2024 roku maksymalna prędkość w wyścigu F1 o GP Austrii była nieco niższa – 328,9 km/h Pierre’a Gasly’ego.

Najszybszy pit stop podczas GP Austrii 2025 wykonali mechanicy ekipy McLarena. Na 53. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,10 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje ustanowiony dwukrotnie przez Ferrari w GP Arabii Saudyjskiej i GP Monako pit stop w czasie 2,00 sekundy.

Frekwencja na GP Austrii 2025

W 2025 roku frekwencja podczas całego weekendu z  GP Austrii była minimalnie mniejsza niż w poprzednich latach. Organizatorzy podali jedynie, że podczas całego weekendu na torze było 300 000 kibiców (Źródło). Danych nie podano tym razem w trakcie transmisji telewizyjnej, powodem może być spadek rok do roku. W 2025 roku część trybuny w środku toru (pod wielkim bykiem) była na stałe wyłączona z użytkowania i zasłonięta pomarańczowymi płachtami. To jest trybuna przeznaczona dla Holendrów, być może przyjechało ich mniej niż się spodziewano. Od kilku lat organizatorzy nie podają frekwencji z rozbiciem na pojedyncze dni, znamy tylko wyniki weekendowe. Aktualnie tor Red Bull Ring mieści 105 000 kibiców, więc tyle osób może maksymalnie wejść jednego dnia. W tabeli poniżej możecie zobaczyć dane od 2014 roku z pominięciem zawodów z brakiem lub ograniczoną liczbą kibiców. Przez pierwsze lata po powrocie do kalendarza maksymalna pojemność toru wynosiła 95 000 miejsc.

Sezon Piątek Sobota Niedziela Weekend
2014 40 000 70 000 95 000 205 000
2015 25 000 35 000 55 000 115 000
2016 85 000
2017 145 000
2018 185 000
2019 203 000
2021 60 000 132 000
2022 303 000
2023 304 000
2024 302 000
2025 300 000


Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.

Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.