Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Sao Paulo 2025″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris wygrał siódmy wyścig w tym sezonie oraz łącznie 11. w karierze.
Norris każdy dotychczasowy wyścig wygrał na innym torze – ustanowił w ten sposób nowy rekord F1. Na drugie miejsce spadł Michael Schumacher, który wygrał dziesięć swoich pierwszych wyścigów w F1 na różnych torach.
Norris po raz szósty w tym sezonie oraz łącznie po raz 15. w karierze wywalczył Pole Position.
Interlagos to pierwszy tor, na którym Norris wywalczył dwukrotnie Pole Position.
Norris po raz piąty w tym roku wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position.
Norris zanotował 43. podium w karierze.
Norris wywalczył w tym sezonie 17 miejsc na podium. To najlepszy wynik jakiegokolwiek kierowcy McLarena w historii, ponownie wyśrubował rekord.
Norris został sklasyfikowany w 46. kolejnym wyścigu (aby zostać sklasyfikowanym należy przejechać 90% dystansu wyścigu, nie trzeba dojechać do mety). Lepszy od niego jest tylko Hamilton, który w latach 2018 – 2020 był sklasyfikowany w 48 kolejnych wyścigach.
Norris ma 24 punkty przewagi w klasyfikacji generalnej nad drugim kierowcą – najwięcej w karierze.
Norris zawsze pokonuje zespołowych partnerów w kwalifikacjach na torze Interlagos: 6/6 okazji.
Kimi Antonelli zanotował drugie podium w karierze.
Drugie miejsce w wyścigu to najlepszy wynik Antonellego w karierze.
Antonelli po raz pierwszy w karierze ruszał do wyścigu F1 z pierwszej linii.
Antonelli został trzecim najmłodszym kierowcą w historii F1, który wywalczył pierwszy rząd na starcie. Tylko Verstappen i Stroll byli młodsi.
Max Verstappen zanotował 124. podium w karierze.
Po przerwie wakacyjnej Verstappen każdy wyścig kończy na podium.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył podium po starcie z alei serwisowej. W historii F1 takich przypadków było osiem, poprzedni to Hamilton w GP Węgier 2014. Nikt nigdy nie wygrał wyścigu po starcie z alei serwisowej. Najlepszymi wynikami są drugie miejsca Alaina Prosta (GP RPA 1984) i Nigella Mansella (GP Francji 1989).
Verstappen ustanowił nowy rekord F1 dotyczący różnych pozycji startowych, które przełożył na podia. Verstappen stawał na podium po starcie z 17. różnych pól. Nie wiem niestety czyj rekord pobił.
Verstappen zyskał 16 pozycji na mecie w stosunku do startu, czyli tyle samo co rok temu w tym wyścigu. W 2025 roku tyle samo pozycji również w drodze po trzecie miejsce zyskał Nico Hulkenberg w Wielkiej Brytanii.
Verstappen każdy swój wyścig F1 na torze Interlagos ukończył w TOP9. Holender ma na swoim koncie siedem miejsc na podium w tym trzy zwycięstwa w Brazylii.
Verstappen po raz pierwsze od GP Rosji 2021 odpadł w Q1 w kwalifikacjach.
Verstappen w swojej karierze siedmiokrotnie odpadał w Q1 w kwalifikacjach. W poprzednich sześciu przypadkach powodami były awarie lub spodziewane kary. W GP Sao Paulo 2025 odpadł pierwszy raz walcząc o awans.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
George Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.
Oscar Piastri po raz trzeci z rzędu ukończył wyścig F1 na piątej pozycji.
Czwarte miejsce w kwalifikacjach i piąte w wyścigu to najlepsze wyniki Piastriego na torze Interlagos w karierze.
Oliver Bearman po raz pierwszy w karierze punktował w czterech kolejnych wyścigach.
Nico Hulkenberg po raz pierwszy w sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Hulkenberg punktował w wyścigu w Brazylii po ośmiu latach przerwy.
Pierre Gasly wywalczył pierwsze punkty w wyścigu i w sprincie, a także pierwszy awans do Q3 w kwalifikacjach po przerwie wakacyjnej.
Alex Albon po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu F1.
Esteban Ocon po raz pierwszy od 2018 roku nie zdobył punktów w Brazylii.
Fernando Alonso wywalczył aż dziewięć miejsc na podium w wyścigach F1 na torze Interlagos, ale nigdy nie wygrał wyścigu. To rekord F1, nikt nie ma tyle miejsc na podium na konkretnym torze bez zwycięstwa. Kimi Raikkonen ma osiem podiów w Bahrajnie bez wygranej.
Yuki Tsunoda w 2024 roku w kwalifikacjach na Interlagos zajął trzecie miejsce – najlepszy wynik w karierze. W czterech pozostałych startach ani razu nie awansował do Q3.
Lewis Hamilton zawsze zdobywa punkty na Interlagos, jeśli dojeżdża do mety wyścigu F1. Brytyjczyk trzykrotnie odpadał z zawodów, a 15 pozostałych wyścigów ukończył w punktach w tym siedmiokrotnie na podium.
Hamilton po raz szósty w tym sezonie nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Charles Leclerc nigdy nie wywalczył podium ani nie wygrał kwalifikacji na torze Interlagos. Wśród torów obecnych dłużej w kalendarzu F1, nie stał na podium również na Hungaroringu, ale tam za to wywalczył Pole Position.
Gabriel Bortoleto rywalizował w swoim domowym wyścigu w 2025 roku. Poprzednim Brazylijczykiem, który wziął udział w wyścigu F1 w tym kraju był Felipe Massa w 2017 roku.
Bortoleto w swoim pierwszym domowym starcie rozbił się w trakcie sprintu, w ogóle nie wystartował w kwalifikacjach i rozbił się w trakcie wyścigu.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
McLaren zanotował 203. zwycięstwo w Formule 1, w tym dziewiąte na torze Interlagos.
Poprzednim kierowcą McLarena, który wygrał wyścig na torze Interlagos był Jenson Button w 2012 roku.
McLaren zanotował najlepszy zespołowy występ w wyścigu w Brazylii od 2010 roku.
McLaren zanotował 175. Pole Position w Formule 1, w tym 11. na torze Interlagos.
McLaren wywalczył w tym roku 31 miejsc na podium. Poprawili własny rekord. Najlepszym wynikiem w historii F1 są 33 miejsca na podium Mercedesa w 2016 roku.
Mercedes w latach 2013 – 2025 zawsze miał minimum jednego kierowcę w TOP3 w kwalifikacjach na torze Interlagos, poza sezonem 2023, gdy ich najlepszy zawodnik był piąty.
Obaj kierowcy Red Bulla odpadli w Q1 w kwalifikacjach. Poprzedni raz kierowcy tej ekipy spisali się tak słabo w czasówce do GP Japonii 2006.
Szóste miejsce Bearmana to najlepszy wynik zespołu Haas w Brazylii w historii.
Bearman wywalczył dla zespołu Haas osiem punktów w GP Sao Paulo 2025 – więcej niż wszyscy kierowcy tej ekipy łącznie w historii startów na torze Interlagos w poprzednich latach. Haas wywalczył łącznie 15 punktów w wyścigach F1 w Brazylii.
Podobnie jak w 2024 roku do Q3 w kwalifikacjach awansowali obaj kierowcy zespołu RB / Racing Bulls, a obaj kierowcy Red Bulla odpadli wcześniej.
Kierowcy zespołu RB / Racing Bull podobnie jak w 2024 roku zdobyli podwójne punkty w GP Sao Paulo.
Kierowcy Alpine punktowali w wyścigach o GP Sao Paulo: 9/10 okazji. Jedynym wyjątkiem jest Franco Colapinto w 2025 roku. W 2024 roku obaj kierowcy tej ekipy stali na podium. To jedyna sytuacja w krótkiej historii tego zespołu, gdy wywalczyli podwójne podium.
Zespół Williams po raz ostatni punktował w Brazylii w 2017 roku, gdy Felipe Massa na zakończenie kariery zajął siódme miejsce. Od 2018 roku Williams na torze Interlagos notuje bardzo słabe wyniki.
Zespół Williamsa czekał 11 lat aż jeden z ich kierowców wykręci najszybsze okrążenie w wyścigu. Poprzedni taki wynik miał Bottas w GP Rosji 2014.
Obaj kierowcy Ferrari nie ukończyli wyścigu. To druga taka sytuacja w tym sezonie, wcześniej równie pechowy występ mieli w Holandii.
Ferrari w tym roku nie zdobyło żadnego punktu w trzech wyścigach. Raz ich zawodnicy zostali zdyskwalifikowani, a dwukrotnie wspólnie odpadali z wyścigu. Równie słaby wynik ostatni raz mieli w 2020 roku.
Ostatnim kierowcą Ferrari, który wywalczył Pole Position na torze Interlagos był Felipe Massa w 2008 roku, który później wygrał wyścig i był mistrzem świata przez 30 sekund.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Sao Paulo 2025
Odbyły się łącznie 42. wyścigi Formuły 1 na torze Interlagos w latach 1973 – 2025.
Dziewięć zespołów zdobyło punkty podczas weekendu z GP Sao Paulo 2025, jedynym wyjątkiem był Williams.
Po raz siódmy z rzędu wyścig F1 wygrał kierowca ruszający z Pole Position. Poprzedni raz taka seria była na przełomie sezonów 2019 i 2020.
W Q3 w kwalifikacjach nie było żadnego mistrza świata. Poprzednia taka sytuacja miała miejsce w czasówce do GP Sakhiru 2020.
Po raz drugi zdarzyła się sytuacja, że w sesji kwalifikacyjnej z udziałem Hamiltona i Verstappena, żaden z nich nie awansował do Q3. Co ciekawe oba te przypadki miały miejsce na torze Interlagos w 2024 i 2025 roku.
Nie ma kierowcy, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach w tym roku. Russell dojechał do mety w każdym wyścigu, ale w Monako został dwukrotnie zdublowany, więc brakuje mu dwóch okrążeń.
Verstappen ma najwięcej Pole Position w tym sezonie – siedem.
Verstappen i Alonso są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.
Najwięcej razy w tym roku w Q1 w kwalifikacjach odpadał Lance Stroll – 14 razy.
Na 63 możliwe do zdobycia w tym roku miejsca na podium: 31 wywalczył zespół McLaren, 12 Red Bull, 10 Mercedes, 7 Ferrari oraz 1 Kick Sauber, Racing Bulls i Williams.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit stopy w GP Sao Paulo 2025
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Sao Paulo 2025 z czasem 1:09,511. W kwalifikacjach do sprintu był nieco szybszy, bo osiągnął czas 1:09,243. Rok temu główne kwalifikacje były deszczowe, a podczas kwalifikacji do sprintu najszybszy był Oscar Piastri: 1:08.899. Kwalifikacyjnym rekordem toru Autodromo José Carlos Pace pozostaje wynik 1:07,281 Lewisa Hamiltona z 2018 roku.
Alex Albon wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP Sao Paulo 2025. Tajlandczyk na 59. kółku wyścigu osiągnął czas 1:12,400. Jest to wynik o blisko dwie sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru Interlagos, który w 2018 roku ustanowił Valtteri Bottas – 1:10,540.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Alex Albon. Tajlandczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu pierwszego sektora 339,9 km/h. Rok temu FIA nie opublikowała danych dotyczących prędkości maksymalnych z wyścigu, więc nie będzie pełnego porównania.
Najszybszy pit stop podczas GP Sao Paulo 2025 wykonali mechanicy Red Bulla. Na drugim okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Yukiego Tsunody w 1,95 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik McLarena w GP Włoch – 1,91 sekundy. Rekordem w historii całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru 2023 – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Sao Paulo 2025
Po raz czwarty z rzędu poinformowano o ustanowieniu nowego rekordu weekendowej frekwencji na torze Interlagos. Zestawienie danych od 2013 roku znajdziecie poniżej, niestety od kilku lat podają tylko wyniki dla całego weekendu i tylko takie wartości są w mojej tabeli. W 2025 roku weekendowa frekwencja wyniosłą 304 000 kibiców, po raz pierwszy przekroczyli poziom 300 000. Rekordy są poprawiane, bo organizatorzy regularnie powiększają trybuny wokół toru. Szczególne wrażenie robi otwarta w 2022 roku strefa dla kibiców z miejscami na trawie pod koniec drugiego sektora. W 2025 roku postawiono wielką trybunę wzdłuż prostej przed zakrętem numer 4 w miejscu znacznie mniejszych konstrukcji z poprzednich lat. W tym roku nie widziałem informacji o sprzedaży kompletu biletów, a nowa trybuna zwiększyła pojemność toru bardziej niż odnotowany wzrost weekendowej frekwencji rok do roku. Podejrzewam, że nie sprzedali tym razem wszystkich biletów.
| Sezon | Weekend |
|---|---|
| 2010 | 155 213 |
| 2011 | 143 916 |
| 2012 | 127 398 |
| 2013 | 130 475 |
| 2014 | 133 109 |
| 2015 | 136 410 |
| 2016 | 128 100 |
| 2017 | 141 128 |
| 2018 | 150 307 |
| 2019 | 158 213 |
| 2021 | 181 711 |
| 2022 | 236 000 |
| 2023 | 267 000 |
| 2024 | 291 717 |
| 2025 | 304 000 |
W przypadku Brazylii warto podkreślić, że wielu lokalnych kierowców odnosiło w F1 duże sukcesy, byli bohaterami w swoim kraju, ale za ich czasów frekwencja na wyścigu F1 była znacznie mniejsza niż współcześnie.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.