Skip to main content
Formuła 1Wszystko

Garść statystyk po GP Sao Paulo 2025

Autor 10 listopada 2025Brak komentarzy

Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Sao Paulo 2025″.

Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium

Lando Norris wygrał siódmy wyścig w tym sezonie oraz łącznie 11. w karierze.

Norris każdy dotychczasowy wyścig wygrał na innym torze – ustanowił w ten sposób nowy rekord F1. Na drugie miejsce spadł Michael Schumacher, który wygrał dziesięć swoich pierwszych wyścigów w F1 na różnych torach.

Norris po raz szósty w tym sezonie oraz łącznie po raz 15. w karierze wywalczył Pole Position.

Interlagos to pierwszy tor, na którym Norris wywalczył dwukrotnie Pole Position.

Norris po raz piąty w tym roku wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position.

Norris zanotował 43. podium w karierze.

Norris wywalczył w tym sezonie 17 miejsc na podium. To najlepszy wynik jakiegokolwiek kierowcy McLarena w historii, ponownie wyśrubował rekord.

Norris został sklasyfikowany w 46. kolejnym wyścigu (aby zostać sklasyfikowanym należy przejechać 90% dystansu wyścigu, nie trzeba dojechać do mety). Lepszy od niego jest tylko Hamilton, który w latach 2018 – 2020 był sklasyfikowany w 48 kolejnych wyścigach.

Norris ma 24 punkty przewagi w klasyfikacji generalnej nad drugim kierowcą – najwięcej w karierze.

Norris zawsze pokonuje zespołowych partnerów w kwalifikacjach na torze Interlagos: 6/6 okazji.

Kimi Antonelli zanotował drugie podium w karierze.

Drugie miejsce w wyścigu to najlepszy wynik Antonellego w karierze.

Antonelli po raz pierwszy w karierze ruszał do wyścigu F1 z pierwszej linii.

Antonelli został trzecim najmłodszym kierowcą w historii F1, który wywalczył pierwszy rząd na starcie. Tylko Verstappen i Stroll byli młodsi.

Max Verstappen zanotował 124. podium w karierze.

Po przerwie wakacyjnej Verstappen każdy wyścig kończy na podium.

Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył podium po starcie z alei serwisowej. W historii F1 takich przypadków było osiem, poprzedni to Hamilton w GP Węgier 2014. Nikt nigdy nie wygrał wyścigu po starcie z alei serwisowej. Najlepszymi wynikami są drugie miejsca Alaina Prosta (GP RPA 1984) i Nigella Mansella (GP Francji 1989).

Verstappen ustanowił nowy rekord F1 dotyczący różnych pozycji startowych, które przełożył na podia. Verstappen stawał na podium po starcie z 17. różnych pól. Nie wiem niestety czyj rekord pobił.

Verstappen zyskał 16 pozycji na mecie w stosunku do startu, czyli tyle samo co rok temu w tym wyścigu. W 2025 roku tyle samo pozycji również w drodze po trzecie miejsce zyskał Nico Hulkenberg w Wielkiej Brytanii.

Verstappen każdy swój wyścig F1 na torze Interlagos ukończył w TOP9. Holender ma na swoim koncie siedem miejsc na podium w tym trzy zwycięstwa w Brazylii.

Verstappen po raz pierwsze od GP Rosji 2021 odpadł w Q1 w kwalifikacjach.

Verstappen w swojej karierze siedmiokrotnie odpadał w Q1 w kwalifikacjach. W poprzednich sześciu przypadkach powodami były awarie lub spodziewane kary. W GP Sao Paulo 2025 odpadł pierwszy raz walcząc o awans.

Osiągnięcia pozostałych kierowców

George Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.

Oscar Piastri po raz trzeci z rzędu ukończył wyścig F1 na piątej pozycji.

Czwarte miejsce w kwalifikacjach i piąte w wyścigu to najlepsze wyniki Piastriego na torze Interlagos w karierze.

Oliver Bearman po raz pierwszy w karierze punktował w czterech kolejnych wyścigach.

Nico Hulkenberg po raz pierwszy w sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach.

Hulkenberg punktował w wyścigu w Brazylii po ośmiu latach przerwy.

Pierre Gasly wywalczył pierwsze punkty w wyścigu i w sprincie, a także pierwszy awans do Q3 w kwalifikacjach po przerwie wakacyjnej.

Alex Albon po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu F1.

Esteban Ocon po raz pierwszy od 2018 roku nie zdobył punktów w Brazylii.

Fernando Alonso wywalczył aż dziewięć miejsc na podium w wyścigach F1 na torze Interlagos, ale nigdy nie wygrał wyścigu. To rekord F1, nikt nie ma tyle miejsc na podium na konkretnym torze bez zwycięstwa. Kimi Raikkonen ma osiem podiów w Bahrajnie bez wygranej.

Yuki Tsunoda w 2024 roku w kwalifikacjach na Interlagos zajął trzecie miejsce – najlepszy wynik w karierze. W czterech pozostałych startach ani razu nie awansował do Q3.

Lewis Hamilton zawsze zdobywa punkty na Interlagos, jeśli dojeżdża do mety wyścigu F1. Brytyjczyk trzykrotnie odpadał z zawodów, a 15 pozostałych wyścigów ukończył w punktach w tym siedmiokrotnie na podium.

Hamilton po raz szósty w tym sezonie nie awansował do Q3 w kwalifikacjach.

Charles Leclerc nigdy nie wywalczył podium ani nie wygrał kwalifikacji na torze Interlagos. Wśród torów obecnych dłużej w kalendarzu F1, nie stał na podium również na Hungaroringu, ale tam za to wywalczył Pole Position.

Gabriel Bortoleto rywalizował w swoim domowym wyścigu w 2025 roku. Poprzednim Brazylijczykiem, który wziął udział w wyścigu F1 w tym kraju był Felipe Massa w 2017 roku.

Bortoleto w swoim pierwszym domowym starcie rozbił się w trakcie sprintu, w ogóle nie wystartował w kwalifikacjach i rozbił się w trakcie wyścigu.

Statystyki dotyczące zespołów i silników

McLaren zanotował 203. zwycięstwo w Formule 1, w tym dziewiąte na torze Interlagos.

Poprzednim kierowcą McLarena, który wygrał wyścig na torze Interlagos był Jenson Button w 2012 roku.

McLaren zanotował najlepszy zespołowy występ w wyścigu w Brazylii od 2010 roku.

McLaren zanotował 175. Pole Position w Formule 1, w tym 11. na torze Interlagos.

McLaren wywalczył w tym roku 31 miejsc na podium. Poprawili własny rekord. Najlepszym wynikiem w historii F1 są 33 miejsca na podium Mercedesa w 2016 roku.

Mercedes w latach 2013 – 2025 zawsze miał minimum jednego kierowcę w TOP3 w kwalifikacjach na torze Interlagos, poza sezonem 2023, gdy ich najlepszy zawodnik był piąty.

Obaj kierowcy Red Bulla odpadli w Q1 w kwalifikacjach. Poprzedni raz kierowcy tej ekipy spisali się tak słabo w czasówce do GP Japonii 2006.

Szóste miejsce Bearmana to najlepszy wynik zespołu Haas w Brazylii w historii.

Bearman wywalczył dla zespołu Haas osiem punktów w GP Sao Paulo 2025 – więcej niż wszyscy kierowcy tej ekipy łącznie w historii startów na torze Interlagos w poprzednich latach. Haas wywalczył łącznie 15 punktów w wyścigach F1 w Brazylii.

Podobnie jak w 2024 roku do Q3 w kwalifikacjach awansowali obaj kierowcy zespołu RB / Racing Bulls, a obaj kierowcy Red Bulla odpadli wcześniej.

Kierowcy zespołu RB / Racing Bull podobnie jak w 2024 roku zdobyli podwójne punkty w GP Sao Paulo.

Kierowcy Alpine punktowali w wyścigach o GP Sao Paulo: 9/10 okazji. Jedynym wyjątkiem jest Franco Colapinto w 2025 roku. W 2024 roku obaj kierowcy tej ekipy stali na podium. To jedyna sytuacja w krótkiej historii tego zespołu, gdy wywalczyli podwójne podium.

Zespół Williams po raz ostatni punktował w Brazylii w 2017 roku, gdy Felipe Massa na zakończenie kariery zajął siódme miejsce. Od 2018 roku Williams na torze Interlagos notuje bardzo słabe wyniki.

Zespół Williamsa czekał 11 lat aż jeden z ich kierowców wykręci najszybsze okrążenie w wyścigu. Poprzedni taki wynik miał Bottas w GP Rosji 2014.

Obaj kierowcy Ferrari nie ukończyli wyścigu. To druga taka sytuacja w tym sezonie, wcześniej równie pechowy występ mieli w Holandii.

Ferrari w tym roku nie zdobyło żadnego punktu w trzech wyścigach. Raz ich zawodnicy zostali zdyskwalifikowani, a dwukrotnie wspólnie odpadali z wyścigu. Równie słaby wynik ostatni raz mieli w 2020 roku.

Ostatnim kierowcą Ferrari, który wywalczył Pole Position na torze Interlagos był Felipe Massa w 2008 roku, który później wygrał wyścig i był mistrzem świata przez 30 sekund.

Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Sao Paulo 2025

Odbyły się łącznie 42. wyścigi Formuły 1 na torze Interlagos w latach 1973 – 2025.

Dziewięć zespołów zdobyło punkty podczas weekendu z GP Sao Paulo 2025, jedynym wyjątkiem był Williams.

Po raz siódmy z rzędu wyścig F1 wygrał kierowca ruszający z Pole Position. Poprzedni raz taka seria była na przełomie sezonów 2019 i 2020.

W Q3 w kwalifikacjach nie było żadnego mistrza świata. Poprzednia taka sytuacja miała miejsce w czasówce do GP Sakhiru 2020.

Po raz drugi zdarzyła się sytuacja, że w sesji kwalifikacyjnej z udziałem Hamiltona i Verstappena, żaden z nich nie awansował do Q3. Co ciekawe oba te przypadki miały miejsce na torze Interlagos w 2024 i 2025 roku.

Nie ma kierowcy, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach w tym roku. Russell dojechał do mety w każdym wyścigu, ale w Monako został dwukrotnie zdublowany, więc brakuje mu dwóch okrążeń.

Verstappen ma najwięcej Pole Position w tym sezonie – siedem.

Verstappen i Alonso są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.

Najwięcej razy w tym roku w Q1 w kwalifikacjach odpadał Lance Stroll – 14 razy.

Na 63 możliwe do zdobycia w tym roku miejsca na podium: 31 wywalczył zespół McLaren, 12 Red Bull, 10 Mercedes, 7 Ferrari oraz 1 Kick Sauber, Racing Bulls i Williams.

Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit stopy w GP Sao Paulo 2025

Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Sao Paulo 2025 z czasem 1:09,511. W kwalifikacjach do sprintu był nieco szybszy, bo osiągnął czas 1:09,243. Rok temu główne kwalifikacje były deszczowe, a podczas kwalifikacji do sprintu najszybszy był Oscar Piastri: 1:08.899. Kwalifikacyjnym rekordem toru Autodromo José Carlos Pace pozostaje wynik 1:07,281 Lewisa Hamiltona z 2018 roku.

Alex Albon wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP Sao Paulo 2025. Tajlandczyk na 59. kółku wyścigu osiągnął czas 1:12,400. Jest to wynik o blisko dwie sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru Interlagos, który w 2018 roku ustanowił Valtteri Bottas – 1:10,540.

Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Alex Albon. Tajlandczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu pierwszego sektora 339,9 km/h. Rok temu FIA nie opublikowała danych dotyczących prędkości maksymalnych z wyścigu, więc nie będzie pełnego porównania.

Najszybszy pit stop podczas GP Sao Paulo 2025 wykonali mechanicy Red Bulla. Na drugim okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Yukiego Tsunody w 1,95 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik McLarena w GP Włoch – 1,91 sekundy. Rekordem w historii całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru 2023 – 1,80 sekundy.

Frekwencja na GP Sao Paulo 2025

Po raz czwarty z rzędu poinformowano o ustanowieniu nowego rekordu weekendowej frekwencji na torze Interlagos. Zestawienie danych od 2013 roku znajdziecie poniżej, niestety od kilku lat podają tylko wyniki dla całego weekendu i tylko takie wartości są w mojej tabeli. W 2025 roku weekendowa frekwencja wyniosłą 304 000 kibiców, po raz pierwszy przekroczyli poziom 300 000. Rekordy są poprawiane, bo organizatorzy regularnie powiększają trybuny wokół toru. Szczególne wrażenie robi otwarta w 2022 roku strefa dla kibiców z miejscami na trawie pod koniec drugiego sektora. W 2025 roku postawiono wielką trybunę wzdłuż prostej przed zakrętem numer 4 w miejscu znacznie mniejszych konstrukcji z poprzednich lat. W tym roku nie widziałem informacji o sprzedaży kompletu biletów, a nowa trybuna zwiększyła pojemność toru bardziej niż odnotowany wzrost weekendowej frekwencji rok do roku. Podejrzewam, że nie sprzedali tym razem wszystkich biletów.

Sezon Weekend
2010 155 213
2011 143 916
2012 127 398
2013 130 475
2014 133 109
2015 136 410
2016 128 100
2017 141 128
2018 150 307
2019 158 213
2021 181 711
2022 236 000
2023 267 000
2024 291 717
2025 304 000

W przypadku Brazylii warto podkreślić, że wielu lokalnych kierowców odnosiło w F1 duże sukcesy, byli bohaterami w swoim kraju, ale za ich czasów frekwencja na wyścigu F1 była znacznie mniejsza niż współcześnie.


Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.

Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.