Skip to main content
Formuła 1Wszystko

Garść statystyk po GP Włoch 2025

Autor 8 września 2025Brak komentarzy

Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Włoch 2025″. Był to najszybszy weekend w historii Formuły 1.

Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium

Max Verstappen wygrał trzeci wyścig w tym sezonie, a także po raz trzeci wyścig w GP Włoch i łącznie po raz 66. w karierze.

Verstappen wygrał oba wyścigi we Włoszech w tym roku, łącznie w całej karierze wygrał siedem razy na włoskich torach.

Verstappen po raz piąty w tym sezonie wywalczył Pole Position. Było to jego drugie PP do GP Włoch, a także łącznie 45. w karierze.

Verstappen wywalczył 45 Pole Position w barwach zespołu Red Bull, poprawił rekord Sebastiana Vettela, który miał ich 44 w tej ekipie.

Verstappen zanotował 119. podium w karierze.

Po raz pierwszy w tym roku Verstappen wywalczył podia w dwóch kolejnych wyścigach.

Verstappen finiszował na podium na torze Monza tylko trzykrotnie, za każdym razem wygrywał.

Verstappen punktował po raz 189. w F1, wyprzedził Sergio Pereza i zajmuje szóste miejsce w historycznym rankingu.

W tym roku gdy Verstappen wygrywa wyścigi, to Norris jest drugi.

Lando Norris zanotował 39. podium w karierze.

Norris po raz szósty w tym sezonie wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Po raz drugi dokonał tego na torze Monza, a także łącznie po raz 18. w karierze.

Norris zawsze zdobywa punkty w GP Włoch.

Oscar Piastri zanotował 24. podium w karierze.

Piastri to jedyny kierowca, który w tym roku w kwalifikacjach jest zawsze w TOP4.

Piastri punktował w 34. kolejnym wyścigu oraz 42. weekendzie wyścigowym (zdobył punkty w sprincie w Miami w 2024 roku, ale nie w wyścigu). W obu zestawieniach jest na trzecich pozycjach w historycznych zestawieniach.

Piastri dojechał do mety w 44. kolejnym wyścigu. Dłuższą serię w F1 miał tylko Lewis Hamilton – 48 kolejnych wyścigów na mecie.

Osiągnięcia pozostałych kierowców

Charles Leclerc w barwach Ferrari w GP Włoch zawsze finiszuje w TOP4 poza sezonem 2020 gdy miał kraksę. Tor Monza to jedyny obiekt w kalendarzu, na którym Leclerc wygrał dwa wyścigi F1.

George Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.

Lewis Hamilton jest rekordzistą toru Monza w każdej z najważniejszych kategorii, ale w ostatnich latach z różnych powodów notuje na tym obiekcie „słabsze wyniki”. Na podium po raz ostatni stał w 2019 roku, miał kilka pechowych występów od tego momentu.

Hamilton zawsze punktuje w GP Włoch jeśli dojeżdża do mety. Brytyjczyk punktował 16 razy, a trzykrotnie z powodu kolizji nie dojechał do mety.

Hamilton dogonił Alonso na szczycie zestawienia największej liczby ukończonych wyścigów w Formule 1 (trzeba dojechać do mety, nie tylko być sklasyfikowanym). Obaj kierowcy ukończyli po 336 wyścigów.

Alex Albon po raz pierwszy w karierze nie awansował do Q3 w kwalifikacjach do GP Włoch.

Gabriel Bortoleto wyrównał najlepszy wynik w kwalifikacjach w karierze – siódme miejsce.

Andrea Kimi Antonelli po raz pierwszy zdobył punkty w domowym wyścigu.

Isack Hadjar po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach.

Hadjar zdobył jeden punkt po starcie z alei serwisowej.

Carlos Sainz nie zdobył punktów w szóstym kolejnym wyścigu.

Oliver Bearman dostał dwa punkty karne, ma ich już dziesięć i jest zagrożony zakazem startu w jednym wyścigu.

Yuki Tsunoda nigdy nie zdobył punktów w GP Włoch, to dla niego chyba najbardziej pechowy tor w kalendarzu. W 2021 i w 2023 roku w ogóle nie wystartował, bo miał awarie bolidów tuż przed startem. W 2024 roku nie dojechał do mety z powodu awarii. W 2022 i 2025 roku dojechał do mety, ale bez szans na punkty.

Tsunoda po raz pierwszy w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach na torze Monza.

Esteban Ocon po raz szósty z rzędu nie awansował do Q3 i przegrał z zespołowym partnerem w kwalifikacjach na torze Monza.

Lance Stroll przez kilka lat notował na torze Monza bardzo dobre wyniki, ale to się skończyło w 2022 roku. W latach 2022 – 2025 zawsze odpada w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobywa punktów w wyścigach.

Fernando Alonso w trwającej od 2014 roku erze hybrydowych silników V6 Turbo, tylko dwukrotnie zdobywał punkty w GP Włoch (za 8. i 9. miejsce). We wcześniejszych latach był to jego mocny obiekt, ma na nim dwa zwycięstwa i sześć podiów.

Alonso awansował do Q3 na torze Monza tylko trzykrotnie od początku sezonu 2014.

Nico Hulkenberg miał awarię podczas okrążenia formującego i w ogóle nie wystartował do wyścigu. Po raz czwarty w karierze miał takiego pecha. Tego typu sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko, są kierowcy mający ponad 200 wyścigów i nigdy taki pech im się nie przytrafił, a Hulkenbergowi aż cztery razy.

Statystyki dotyczące zespołów i silników

Red Bull zanotował 125. zwycięstwo w Formule 1 w tym piąte w GP Włoch.

Red Bull zanotował 108. Pole Position w Formule 1 w tym czwarte do GP Włoch.

Red Bull jest już na samodzielnym piątym miejscu w zestawieniu liczby Pole Position w F1. Zepchnęli na szóstą pozycję Lotusa.

Wygrana Verstappena w kwalifikacjach była pierwszym takim osiągnięciem zespołu Red Bull w GP Włoch od 2013 roku.

Red Bull zaliczył łącznie tylko cztery oficjalne podia w GP Włoch od 2014 roku i wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo. Verstappen wygrał trzykrotnie, a Perez był drugi w 2023 roku.

W latach 2014 – 2025 tylko trzy razy kierowcy Red Bulla ruszali do GP Włoch ustawiając się w dwóch pierwszych liniach – Verstappen w 2021 roku był na Pole Position, w 2023 roku na drugim polu, a w 2025 roku ponownie na Pole Position. Zawodnicy Red Bulla bardzo często bywali na tym torze karani za branie nadprogramowych elementów jednostek napędowych lub byli po prostu wolniejsi.

McLaren wywalczył w tym roku 27 miejsc na podium – to najlepszy wynik w historii tego zespołu w Formule 1.

Po raz piąty z rzędu jeden z kierowców Ferrari zajął czwarte miejsce w GP Włoch.

Zespół Ferrari wygrał 20 wyścigów F1 na torze Monza oraz zdobył 23 Pole Position. Żaden zespół F1 nie wywalczył więcej zwycięstw lub PP na jednym torze niż Ferrari na Monzy.

Kierowcy Mercedesa zajęli 5. i 9. miejsce w wyścigu. To najgorszy występ tej ekipy na torze Monza w erze hybrydowej (od 2014 roku).

Mercedes zanotował również najsłabszy występ na Monzy w kwalifikacjach w erze hybrydowej.

Williams zdobył w tym roku już 86 punktów. Poprzedni raz lepiej spisali się w sezonie 2016 gdy zdobyli 138 punktów. Dla porównania w latach 2018 – 2024 wywalczyli łącznie 84 punkty.

Ósme miejsce Gabriela Bortoleto to najlepszy wynik kierowcy zespołu z siedzibą w Hinwil w GP Włoch od 2013 roku, gdy Hulkenberg był piąty.

Zespół Racing Bulls zakończył serię trzech awansów do Q3 w kwalifikacjach obu kierowców, odpadnięciem obu zawodników w Q1 na Monzy.

Alonso wywalczył najlepszy wynik w kwalifikacjach dla zespołu Aston Martin w historii startów tej ekipy w GP Włoch – dziewiąta pozycja.

Kierowcy Haasa tylko trzykrotnie awansowali do Q3 w kwalifikacjach do GP Włoch: Esteban Gutierrez w 2016 roku, Romain Grosjean w 2018 roku i Nico Hulkenberg w 2024 roku.

Zespół Alpine od początku 2022 roku i wprowadzenia nowych regulacji technicznych, nie punktował w żadnym wyścigu Formuły 1 rozegranym we Włoszech.

Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Włoch 2025

Odbyło się łącznie 76. wyścigów o GP Włoch. Zawody o ten tytuł odbywają się w każdym sezonie F1 podobnie jak tylko GP Wielkiej Brytanii. Tor Monza po raz 75. był gospodarzem GP Włoch, jest to obiekt, który najczęściej gości wyścigi F1. Zabrakło go tylko w 1980 roku, gdy prowadzono modernizację, a jednorazowo gospodarzem GP Włoch został obiekt w mieście Imola.

Verstappen wygrał GP Włoch po starcie z Pole Position. Poprzednim zawodnikiem, który miał taki sukces w tym wyścigu był Charles Leclerc w 2019 roku.

Verstappen wygrał wyścig z największą przewagą w tym roku – 19,207 sekundy.

Po raz trzeci z rzędu w wyścigu o GP Włoch nie było wyjazdu SC ani wirtualnej neutralizacji.

W latach 2023 – 2025 żaden kierowca nie był ukarany przesunięciem na polach startowych z powodu zainstalowania nadprogramowych elementów jednostki napędowej. W poprzednich latach to była tradycja na Monzy.

Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w tym sezonie.

Piastri i Verstappen mają najwięcej Pole Position w tym sezonie – pięć.

Verstappen i Alonso są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.

Najwięcej razy w tym roku w Q1 w kwalifikacjach odpadał Stroll – po 11 razy.

McLaren i Mercedes to jedyne zespoły, które w tym roku wywalczyły podwójne podium.

Na 48 możliwych do zdobycia w tym roku miejsc na podium: 27 wywalczył zespół McLaren, 7 Mercedes i Red Bull, 5 Ferrari oraz 1 Kick Sauber i Racing Bulls.

Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Włoch 2025

Na torze Monza w 2024 roku wymieniono nawierzchnię i krawężniki, co pozwala jeździć na nim trochę szybciej niż w poprzednich latach. Dodatkowo w 2025 roku były idealne warunki pogodowe (w 2024 roku było momentami zbyt ciepło), a bolidy szybsze niż rok wcześniej. Dlatego udało się ustanowić kilka historycznych rekordów Formuły 1. Istnieje spora szansa, że te rekordy nie utrzymają się długo, bo według prognoz bolidy od sezonu 2026 mają osiągać rekordowe prędkości na prostych, co przełoży się na lepsze czasy okrążeń na tego typu torze jak Monza, przynajmniej w kwalifikacjach.

Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP Włoch 2025 z czasem 1:18,792. Wynik kierowcy Red Bulla to nowy kwalifikacyjny rekord toru Monza. Holender o 0,095 sekundy poprawił poprzedni rekord, który od 2020 roku należał do Lewisa Hamiltona – 1:18,887. Verstappen pokonał swoje okrążenie ze średnią prędkością 264,681 km/h. Jest to największa średnia prędkość jazdy po dowolnym torze w historii F1 na jednym okrążeniu.

Lando Norris osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 53. kółku wyścigu wykręcił czas 1:20,901. Wynik kierowcy McLarena to nowy oficjalny rekord toru Monza (oficjalne rekordy zawsze liczą się z wyścigów). Poprawił o 0,145 sekundy poprzedni rekord, który od 2004 roku należał do Rubensa Barrichello – 1:21,046. Rekord Barrichello był jednym z trzech najstarszych na torach z kalendarza F1. Teraz najstarsze są rekordy toru w Chinach z 2004 roku i w Bahrajnie z 2005 roku. Norris swoje najszybsze okrążenie przejechał ze średnią prędkością 257,782 km/h, co jest rekordem całej F1 jeśli chodzi o okrążenie z wyścigu.

GP Włoch 2025 było najszybszym i najkrótszym wyścigiem Formuły 1 w historii rozegranym na pełnym dystansie. Max Verstappen wygrał jadąc ze średnią prędkością 250,706 km/h. Łączny czas zwycięzcy wyścigu wyniósł: 1 godzina 13 minut 24,325 sekundy. Udało się poprawić rekordy z GP Włoch 2003. Wtedy Michael Schumacher wygrał jadąc ze średnią prędkością 247,586 km/h, a łączny czas zwycięzcy wyścigu wyniósł: 1 godzina 14 minut 19,838 sekundy.

Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Alex Albon. Tajlandczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu prostej startowej odnotował 364,1 km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Włoch najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Magnussen – 357,1 km/h. Wynik Albona jest najlepszy w tym roku, może zostać poprawiony w Las Vegas.

Najszybszy pit-stop podczas GP Włoch 2025 wykonali mechanicy McLarena. Na 45. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Oscara Piastriego w 1,91 sekundy. Jest to nowy rekord sezonu 2025. McLaren przebił własny wynik z GP Węgier – 1,94 sekundy. Rekordem w historii całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru 2023 – 1,80 sekundy.

Frekwencja na GP Włoch 2025

Organizatorzy poinformowali, że weekendowa frekwencja na GP Włoch 2025 na torze Monza wyniosła 369 041 kibiców (Źródło). Jest to rekord frekwencji dla tego Grand Prix, a także rekord frekwencji na jakimkolwiek wydarzeniu sportowym we Włoszech. Poprzednim rekordem frekwencji dla toru Monza było 337 000 kibiców w 2023 roku. Niestety od kilku lat organizatorze nie podają danych z rozbiciem na pojedyncze dni, więc nie wiemy ile osób było na samym wyścigu. W 2024 roku przeprowadzono modernizację toru, która miała poprawić warunki dla kibiców, co doprowadziło do zwiększenia frekwencji, bo w poprzednich latach wyprzedawano komplety biletów, a liczba kibiców była niższa.

Przed sezonem 2020 frekwencja na tym wyścigu była bardzo zmienna i zależała od formy Ferrari. W 2019 roku przez cały weekend było 200 000 kibiców i wtedy podawano, że to jest ogólny rekord dla Monzy. Jak widać sytuacja bardzo się zmieniła przez kilka lat. Pamiętam, że dawniej trybuny w piątki i soboty były w dużym stopniu puste na Monzy, teraz już tak nie jest. Widziałem jednak sporo narzekań ze strony kibiców na tłok na torze, były bardzo duże kolejki, kibice tracili dużo czasu aby dojść do swoich trybun czy do punktów gastronomicznych.


Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.

Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.