Ponad połowa zespołów F1 na początku 2025 roku podała nazwiska swoich kierowców rezerwowych. Kierowcy rezerwowi zespołów F1 w sezonie 2025 to doświadczeni zawodnicy, ale są wśród nich także wychowankowie i juniorzy.
Wśród zespołów F1 jest sprzeczne podejście do kierowców rezerwowych. Kilka ekip z wyprzedzeniem podało nazwiska swoich zawodników rezerwowych podając przy okazji ich obowiązki. Pozostałe ekipy albo nie podały żadnych nazwisk, albo jedynie zasugerowały w mediach, że w razie potrzeby skorzystają z danego kierowcy. Niektórzy zawodnicy rezerwowi pełnią tę funkcję w kilku zespołach.
Terminy są kluczowe w wyborze kierowcy rezerwowego
W przypadku konieczności zastąpienia etatowego kierowcy w zespole F1, kluczowy jest termin takiej decyzji. Jeśli zespół z kilkudniowym wyprzedzeniem wie, że ich główny zawodnik nie pojedzie, to ściągną rezerwowego bez względu na jego zobowiązania w innych seriach (kontrakty z zespołami F1 to zwykle obejmują). Jeżeli natomiast etatowy zawodnik np. odnosi kontuzje podczas piątkowych treningów, a rezerwowy zawodnik w tym czasie jest na wyścigach innej serii, to pojawia się spory problem. Na przeszkodzie stoją kwestie logistyczne i szybkie dotarcie na tor przed kwalifikacjami F1 w sobotę. Dlatego zespoły mogą zdecydować się wtedy na innego kierowcę. Dobrym przykładem jest niedyspozycja zdrowotna Carlosa Sainza w GP Arabii Saudyjskiej 2024. Hiszpan pojechał w czwartkowych treningach (wyjątkowo rozgrywano je dzień wcześniej), ale było potrzebne zastępstwo od trzeciego treningu. Ferrari musiało postawić na młodego Olivera Bearmana, który był na torze, bo Antonio Giovinazzi i Robert Szwarcman nie zdążyliby dolecieć na miejsce.
Poniżej analizuję sytuację wszystkich zespołów F1 w sezonie 2025 i ich kierowców rezerwowych. Zespoły są wymienione według kolejności z klasyfikacji generalnej z minionego roku. Jeżeli będą pojawiać się nowe informacje o rezerwowych kierowcach, to w przyszłości dodam aktualizację do tekstu.
McLaren Formula 1 Team
Kierowcą rezerwowym McLarena w 2025 roku jest Pato O’Ward, który ponownie będzie pełnił tę funkcję. O’Ward w 2025 roku skupia się na jeździe dla zespołu McLarena w amerykańskiej serii IndyCar, więc jego dostępność w F1 jest ograniczona jedynie do miesięcy jesiennych. Dlatego McLaren podobnie jak poprzednim roku porozumiał się z Mercedesem. W razie konieczności będą mogli skorzystać z usług Valtteriego Bottasa. Fin pod koniec marca odbył dzień testowy w bolidzie McLarena z 2023 roku przygotowują się do tej roli.
Scuderia Ferrari HP
Kierowcami rezerwowymi Ferrari w 2025 roku są Zhou Guanyu i Antonio Giovinazzi, którzy będę te rolę pełnić wymiennie. Giovinazzi od kilku lat pełni tę funkcję i łączy ją z rywalizacją w serii WEC w zespole Ferrari. Zhou dołączył do Ferrari na sezon 2025, Chińczyk chce utrzymać się blisko F1 i wróci do roli etatowego kierowcy w innej ekipie w kolejnych latach. Zhou nie będzie startował w innej serii w 2025 roku, będzie skoncentrowany na Formule 1. Rezerwowi kierowcy mają przyjeżdżać na wyścigi Ferrari na zmianę, więc w razie takiej potrzeby szansę jazdy za jednego z etatowych zawodników dostanie ten, który akurat będzie na miejscu.
Oracle Red Bull Racing
Na początku sezonu 2025 głównym kierowcą rezerwowym zespołu Red Bull był Yuki Tsunoda. Po awansie Japończyka do głównej ekipy w miejsce Liama Lawsona jest to już nieaktualne. Bardzo możliwe, że w razie niedyspozycji jednego z etatowych kierowców Red Bulla, jego miejsce zająłby Liam Lawson lub Isack Hadjar z Racing Bulls. W razie takiej potrzeby Red Bull będzie mógł także skorzystać z usług Ayumu Iwasy, który jest kierowcą rezerwowym ich juniorskiej ekipy. Superlicencję w w trakcie 2025 roku otrzyma także Arvid Lindblad, Red Bull miał zgłosić wniosek do FIA, aby przyznali mu ją przed jego 18. urodzinami. Wydaje się, że w razie niedyspozycji jednego z etatowych kierowców, zastąpi go zawodnik ekipy Racing Bulls, a rezerwowy zawodnik pojedzie wtedy Racing Bulls. Główny zespół musi mieć w składzie najlepszego kierowcę.
Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team
Trzecim kierowcą Mercedesa w 2025 roku jest Valtteri Bottas, który wrócił do tej ekipy po trzech latach, a kierowcą rezerwowym jest Frederik Vesti, wieloletni wychowanek ekipy. Nazwy pełnionych funkcji mogą być trochę mylące, natomiast głównym kierowcą rezerwowym ekipy w 2025 roku jest Bottas. Fin ma być obecny na wszystkich weekendach wyścigowych w 2025 roku, a to pokazuje, że jego status jest wyższy. Bottas nie planuje w tym roku innych startów będzie zawsze dyspozycyjny w F1, nie tylko dla Mercedesa, ale również McLarena i Williamsa. Vesti będzie głównie pracował w symulatorze, ale także ma się czasami pojawiać na torach. Vesti w 2025 roku będzie rywalizował w USA w serii IMSA. W razie takiej konieczności na pewno Bottas będzie jako pierwszy pod uwagę do zastąpienia etatowego kierowcy.
Aston Martin Aramco Formula One Team
Kierowcami rezerwowymi Astona Martina w 2025 roku będą Felipe Drugovich i Stoffel Vandoorne. To taki sam skład w trzecim kolejnym sezonie, mają pełnić tę rolę wymiennie. Głównym rezerwowym jest Drugovich, mistrz Formuły 2 z 2022 roku, który w 2023 roku roku odbył szeroki program testowy w dwuletnim bolidzie Astona Martina (około 20 dni testowych za 6 mln $). Poza tym brał udział w treningach i innych testach. Drugovich od dawna jest gotowy do debiutu w F1, ale nie dostał takiej szansy. W 2025 roku Brazylijczyk będzie rywalizował w serii IMSA w USA. Stoffel Vandoorne aktualnie jeździ w Formule E dla ekipy Maserati oraz w serii WEC, gdzie jest fabrycznym kierowcą Peugeota. Formuła 1 to dla niego dodatek, musiałoby dojść do dużego zbiegu okoliczności, aby to on zastąpił awaryjnie jednego z etatowych kierowców Astona Martina. Musiałaby być to nagła sytuacja, a Drugovich w tym czasie jeździł w USA.
BWT Alpine Formula One Team
Zespół Alpine to tegoroczny rekordzista, bo przed początkiem sezonie 2025 podał nazwiska czterech swoich kierowców rezerwowych: Franco Colapinto, Paul Aron, Kush Maini* i Ryo Hirakawa. Oczywiście głównym kierowcą rezerwowym jest Franco Colapinto, ale on ma duże szanse na to, aby całkowicie zastąpić Jacka Doohana w trakcie tego sezonu, więc wtedy już rezerwowym nie będzie. Nie wiadomo co w takim scenariuszu z Doohanem, może wróci do roli rezerwowego, którą pełnił kilka poprzednich lat? Ryo Hirakawa to głównie kierowca Toyoty i według nieoficjalnych informacji w trakcie 2025 roku przejdzie w F1 z Alpine do Haasa.
* – Kush Maini jest nazywany przez Alpine kierowcą rezerwowym, ale on nie ma superlicencji, więc nie może jeździć w wyścigach F1. Realnie Alpine ma więc trzech kierowców rezerwowych.
MoneyGram Haas F1 Team
Kierowcą rezerwowym zespołu Haas w 2025 roku jest Pietro Fittipaldi. Brazylijczyk siódmy rok z rzędu będzie pełnił tę rolę, regularnie bierze udział w testach lub treningach z tą ekipą. Natomiast Fittipaldi w 2025 roku będzie jeździł na pełen etat w seriach ELMS i IMSA, więc mogą być trudności z jego dostępnością. Haas prawdopodobnie w razie takiej potrzeby skorzysta z jednego z kierowców rezerwowych Ferrari.
Zespół Haas planował, że w 2025 roku będzie z nimi współpracował Kevin Magnussen, któremu zaproponowali kilkuletnią umowę w roli doradcy / konsultanta / ewentualnie kierowcy rezerwowego. Wygląda na to, że Duńczyk nie przyjął tej propozycji i skupi się na startach w seriach WEC oraz IMSA.
Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team
Kierowcą rezerwowym zespołu Racing Bulls w 2025 roku jest Ayumu Iwasa, który będzie to łączył ze startami w Japońskiej serii Super Formuła, więc nie zawsze będzie dostępny w F1. Tak jak wspominałem w przypadku Red Bulla, Iwasa mógłby dostać szansę w Racing Bulls także gdyby niedysponowany był jeden z zawodników Red Bulla, bo wtedy tam powinien przejść jeden z etatowych kierowców Racing Bulls, robiąc miejsce dla Japończyka. W dalszej części sezonu do grona rezerwowych powinien dołączyć Arvid Lindblad.
Atlassian Williams Racing
Williams nie ma swojego etatowego kierowcy rezerwowego w 2025 roku. Będą mogli za to, podobnie jak McLaren, korzystać w razie potrzeby z usług Valtteriego Bottasa. Rezerwowym kierowcą Williamsa w 2025 roku z rozbudowanym planem jazd dwuletnim bolidem miał mieć Franco Colapinto, ale Argentyńczyk został na początku tego roku sprzedany do Alpine. Williams nie zatrudnił w jego miejsce nikogo nowego.
Stake F1 Team Kick Sauber
Zespół Kick Sauber nie ogłosił personaliów swojego rezerwowego kierowcy na 2025 rok. W poprzednim sezonie tę rolę pełnili Théo Pourchaire i Zane Maloney, ale obaj z różnych powodów odeszli z tej ekipy. Sauber praktycznie zlikwidował swój program juniorski, więc nie mają nikogo w rezerwie, także żadnego juniora blisko superlicencji. Prawdopodobnie w razie potrzeby skorzystaliby z usług jednego z rezerwowych kierowców Ferrari, zarówno Zhou jak i Giovinazzi jeździli dla Saubera w ostatnich latach.
Najważniejsze fakty o sezonie 2025 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem.
Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.