Skip to main content
Formuła 1Wszystko

Maciej Gładysz mistrzem Spanish Winter Championship

Autor 30 marca 2025Brak komentarzy

Debiutujący za sterami bolidu w specyfikacji Eurocup-3, 16-letni Maciej Gładysz wywalczył mistrzostwo zimowego cyklu Spanish Winter Championship, stając na szczycie podium toru Motorland Aragon.

Tarnowianin przesiadł się do 270-konnego bolidu Eurocup-3 po wywalczeniu rok temu w debiucie tytułu drugiego wicemistrza Hiszpanii Formuły 4.

Mimo przedsezonowej kontuzji, młody Polak rozpoczął zmagania od zwycięstwa w hiszpańskim Jerez de la Frontera i widowiskowej walki o wygraną w portugalskim Portimao.

Podopieczny Akademii Motorsportu Orlen zdominował następnie pierwszy dzień trzeciej i ostatniej rundy Spanish Winter Championship, która odbyła się w ostatni weekend marca na torze Motorland Aragon.

Gładysz wygrał sobotnie zmagania, sięgając po pole position i zwycięstwo w pierwszym wyścigu, dzięki czemu zrównał się punktami z liderem tabeli.

W niedzielę 16-latek najpierw wywalczył drugie pole startowe podczas porannej sesji kwalifikacyjnej, a następnie był drugi w ostatnim wyścigu.

Finiszując niecałą sekundę za zwycięzcą, Polak sięgnął jednocześnie po swoje piąte podium w tym sezonie.

Dzięki temu tarnowianin wywalczył tytuł mistrza cyklu Spanish Winter Championship, w wymarzonym stylu kończąc zimowe przygotowania do głównej części sezonu, która rozpocznie się w maju na austriackim torze Red Bull Ring.

„To był perfekcyjny weekend w wykonaniu całego naszego zespołu – mówi Maciej Gładysz, który rok temu debiutował w wyścigach bolidów jednomiejscowych po dekadzie startów w międzynarodowym kartingu. – W sobotę wywalczyłem pole position i prowadziłem od startu do mety, dzięki czemu zrównałem się punktami z liderem tabeli. W niedzielę także chciałem walczyć o zwycięstwo i dałem z siebie wszystko, ale jednocześnie wiedziałem, jak ważne jest dowiezienie tytułu do mety, więc jestem zadowolony z drugiej pozycji w ostatnim wyścigu. Bardzo dziękuję całemu zespołowi MP Motorsport, mojemu inżynierowi Hugowi, mechanikowi Juanowi, szefowi ekipy Sanderowi i wszystkim, którzy tak ciężko pracowali za kulisami przez całą zimę. Dziękuję także mojej rodzinie, naszym sponsorom i oczywiście polskim kibicom, którzy trzymali za mnie kciuki”. 

Źródło: Informacja nadesłana

Mój komentarz do całego zimowego sezonu w wykonaniu polskich kierowców

Maciej Gładysz rozwija się sportowo bardzo dobrze i mam w stosunku do niego coraz większe oczekiwania. W zimowej serii na osiem wyścigów, pięciokrotnie stawał na podium w tym dwa razy wygrywał. To były jego pierwsze oficjalne starty tymi bolidami. W 2024 w debiutanckim sezonie zajął trzecie miejsca w hiszpańskiej Formule 4 (seria główna i zimowa). Naprawdę sportowo wygląda to bardzo dobrze. Dodatkowo Gładysz jest w dobrej sytuacji finansowej, ma kilku solidnych sponsorów. Pozwala mu to regularnie testować poza weekendami wyścigowymi, a to dla młodych zawodników kluczowa sprawa. Mamy przykłady kilku bardzo utalentowanych polskich kierowców, którzy z powodu problemów finansowych późno podpisywali kontakty na starty i mało testowali. W przypadku Gładysza sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Teraz przed nim pełen sezon w serii Eurocup-3, wejdzie w niego mając już solidne doświadczenie. W składach zespołów jest kilku ciekawych kierowców, poziom będzie wysoki. Jeżeli Gładysz będzie tam notował podobne wyniki jak w serii zimowej, to będzie znakomicie.

W zimowej serii rywalizował również Kacper Sztuka, ale on nie wziął udziału w finałowej rundzie. Kacper spisał się nieźle, miał jedno podium i kilka solidnych wyników, ale ostatecznie zajął dziesiąte miejsce w klasyfikacji. Gdyby wziął udział we wszystkich runkach byłoby lepiej. Było widać, że Gładysz był od niego szybszy. Tutaj dochodzimy do tej sprawy, o której pisałem wyżej. Gładysz ma fundusze i regularnie testuje. Dla Sztuki to również były nowe bolidy, ale on od zakończenia F3 we wrześniu 2024 roku, do momentu startu zimowej serii miał bodajże tylko jedną okazję jazdy na testach. Był gorzej przygotowany niż rywale. Sztuka będzie jeździł w pełnym głównym sezonie, liczę na to, że obaj polscy zawodnicy będą odgrywać w nim główne role.


Więcej na temat startów młodych polskich kierowców w seriach bolidów jednomiejscowych znajdziecie w kategorii.

Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.