Skip to main content
Formuła 1Wszystko

Norris wygrał sprint przed GP Sao Paulo 2025

Autor 8 listopada 2025Brak komentarzy

Lando Norris wygrał sprint przed GP Sao Paulo 2025, który stał po znakiem kraks na mało przyczepnym torze. Czterej kierowcy rozbili swoje bolidy w tym Oscar Piastri, co wpływa na rywalizację o mistrzowski tytuł.

W nocy z piątku na sobotę w Sao Paulo mocno padał deszcz. Sprint rozpoczął się o godzinie 11:00 czasu lokalnego, wszyscy rywalizowali na oponach typu slick, ale tor nie był w 100% suchy. Szczególnie początku warunki były zdradliwe, trzeba było być bardzo uważnym. To również ograniczyło możliwości wyprzedzania przed zakrętem numer 1, bo poza linią wyścigową było wilgotno. Temperatura toru wynosiła około 25 stopni Celsjusza.

Wyniki sprintu przed GP Sao Paulo 2025

Różnice czasowe na mecie są niereprezentatywne, bo kierowcy finiszowali w warunkach podwójnych żółtych flag na końcu okrążenia.

Poz. Kierowca Zespół Czas Punkty
1 Lando Norris McLaren 53:25.928 8
2 Kimi Antonelli Mercedes +0.845s 7
3 George Russell Mercedes +2.318s 6
4 Max Verstappen Red Bull +4.423s 5
5 Charles Leclerc Ferrari +16.483s 4
6 Fernando Alonso Aston Martin +18.306s 3
7 Lewis Hamilton Ferrari +18.603s 2
8 Pierre Gasly Alpine +19.366s 1
9 Lance Stroll Aston Martin +23.933s 0
10 Isack Hadjar Racing Bulls +29.548s 0
11 Esteban Ocon Haas +31.000s 0
12 Oliver Bearman Haas +31.334s 0
13 Liam Lawson Racing Bulls +38.090s 0
14 Yuki Tsunoda Red Bull +38.462s 0
15 Carlos Sainz Williams +38.951s 0
16 Nico Hulkenberg Kick Sauber +42.349s 0
17 Alexander Albon Williams +55.456s 0
18 Gabriel Bortoleto Kick Sauber DNF 0
NC Oscar Piastri McLaren DNF 0
NC Franco Colapinto Alpine DNF 0
Podsumowanie i omówienie sprintu przed GP Sao Paulo 2025

Na starcie sprintu doszło do kilku zmian pozycji i pojedynków. W czołówce niektórzy zawodnicy ruszali na miękkich oponach na czym zyskali. Na czterech pierwszych pozycjach mimo prób ataków nic się jednak nie zmieniło. Norris prowadził przed Antonellim, trzeci był Piastri, a czwarty Russell. Na piątej pozycji był Verstappen, który wyprzedził Alonso. Kierowcy McLarena jechali na pośrednich oponach, a ich rywale na miękkich. Norris narzucił mocne tempo od początku, więc zapowiadało się, że pod koniec sprintu pojawi się degradacja opon, na czym zyskają zawodnicy McLarena. Wtedy jednak kierowcy rozpoczęli szóste okrążenie i wszystko się zmieniło.

Kluczowe wydarzenia sprintu miały miejsce na szóstym okrążeniu. Piastri, Colapinto i Hulkenberg rozbili się w zakręcie numer trzy w osobnych sytuacjach. Były to klasyczne błędy kierowców, którzy wyjechali lewymi kołami na mokry krawężnik, stracili panowanie nad bolidem i się rozbijali Piastri i Colapinto od razu odpadli z wyścigu, pojawiła się neutralizacja, a za chwilę czerwona flaga, bo trzeba było naprawić barierę. Powodem tych sytuacji mógł być Norris, który jechał na prowadzeniu i jako pierwszy przejechał przez krawężnik. Widać na nagraniach, że chmura wody została przez niego podniesiona i spadła na asfalt w okolicy krawężnika. Hulkenberg wrócił do alei serwisowej i mechanicy naprawili mu bolid, ale już nie mógł o nic walczyć. Mieliśmy około 20 minut przerwy, a rywalizacja została wznowiona na ósmym okrążeniu za samochodem bezpieczeństwa, dyrekcja nie zdecydowała się na lotny start.

Po czerwonej fladze kierowcy zmienili opony. Norris przeszedł na miękkie, a zawodnicy za nim na pośrednie. Brytyjczyk początkowo pewnie prowadził, ale nie był w stanie uciec Antonellemu na więcej niż 1,5 sekundy. Pod koniec sprintu Antonelli zmniejszył swoją stratę, zaczął korzystać z systemu DRS, ale Norris utrzymał prowadzenie do mety. Kierowca McLarena miał problemy z tylnymi miękkimi oponami, co było mocno zaskakujące, bo nie miał dużego dystansu do przejechania. Prawdopodobnie różnicę zrobiły chłodne warunki, w których bolid McLarena w tym roku radzi sobie gorzej, a Mercedesa najlepiej. Norris wygrał i powiększył przewagę w klasyfikacji generalnej. Piastri po swojej kraksie musi szybko się pozbierać i dobrze pojechać w kwalifikacjach, bo inaczej jego szanse na mistrzostwo świata spadną. Kierowcy Mercedesa mieli bardzo dobre, konkurencyjne tempo. Ich bolidowi pasuje ten tor i chłodniejsze warunki.

Max Verstappen po tym jak wyprzedził na starcie Alonso i obronił się przed kontratakiem Hiszpana na restarcie, jechał po prostu na piątej pozycji, nie był w stanie trzymać się blisko Russella. Spodziewam się, że Red Bull zmieni ustawienia bolidu po sprincie, bo wyraźnie z nimi nie trafili.

Fernando Alonso był najwolniejszy w czołówce, ale w swoim stylu jechał bezbłędnie i utrzymywał długo piąte/szóste miejsce. Leclerc cały czas korzystał z systemu DRS i był około 0,5 sekundy za nim, ale bez szans na wyprzedzanie. Dopiero w końcówce mu się to udało. Tuż za nimi jechał Hamilton, któremu zabrakło jednego okrążenia, aby poważnie zaatakować Hiszpana. Brytyjczyk miał bardzo dobry start, zyskał wtedy trzy pozycje. Ostatni punkt zdobył Pierre Gasly, który pokonał Lance’a Strolla. Biorąc pod uwagę formę Alpine w ostatnich weekendach, to był znakomity występ Gasly’ego.

Na ostatnim okrążeniu bardzo poważny wypadek w pierwszym zakręcie miał Gabriel Bortoleto. Brazylijczyk stracił panowanie nad bolidem, uderzył w dwie bariery, a bolid znalazł się w powietrzu. Przeszedł badania medyczne, ale nie wiadomo czy uda się naprawić bolid przed kwalifikacjami. Ten wypadek był moim zdaniem bardzo podejrzany, nie wydaje mi się, że to był tylko błąd kierowcy. Możliwe, że była jakaś usterka hamulców, albo system DRS nie zamknął się od razu.

Podsumowanie

Zdradliwe warunki pogodowe dały o sobie znać, nie wszyscy byli w tym sprincie bezbłędni. Norris zrobił wszystko idealnie i zyskał sporo punktów w klasyfikacji nad rywalami. Szansa na opady deszczu w niedzielę są minimalne, ale ma pozostać dość chłodno. Spodziewam się, ze kilka zespołów zmieni ustawienia samochodów i układ sił ulegnie zmianie. Wydaje mi się, że Mercedes ma szansę być czarnym koniem w kontekście wyścigu.


Zestawienie wewnętrznych pojedynków w kwalifikacjach do sprintów i samych sprintach można sprawdzić pod tym linkiem. W nim jest również tabela punktów zdobytych w tym roku jedynie w sprintach.

Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.