Skip to main content

Polski sektor jachtowy to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów gospodarki, który zdobył uznanie na arenie międzynarodowej. Polska jest obecnie jednym z czołowych producentów jachtów na świecie, specjalizując się w budowie luksusowych jednostek. Produkowane w Polsce jachty są głównie eksportowane, trafiając do klientów w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej i Australii. Dla branży kluczowe znaczenie mają nie tylko jakość i nowoczesność produktów, ale także konkurencyjne ceny i zaawansowane technologie produkcyjne.

Sukcesy polskiego sektora jachtowego

W 2020 roku wartość polskiego eksportu w branży jachtowej osiągnęła niemal 1,78 mld USD. Firmy z sektora mogą zatrudniać nawet do 45 tysięcy pracowników. Polska dołączyła do projektu TEcoNaut, który promuje ekologiczne materiały w budowie łodzi. W czym polski przemysł jachtowy przewyższa konkurencję?

Atuty polskiego sektora jachtowego

Atutem polskiego sektora jachtowego jest połączenie wysokiej jakości wykonania, konkurencyjnych cen i zdolności do innowacji. Firmy takie jak Galeon oferują jachty w unikatowym stylu i z zaawansowanymi systemami nawigacyjnymi, co przekłada się na ich popularność w Europie i Ameryce Północnej.

 

Dodatkowo, organizacja wydarzeń branżowych, takich jak PolBoat Yachting Festival w Gdyni, przyciąga uwagę mediów i klientów, wzmacniając pozycję Polski na światowej mapie jachtingu oraz stając się platformą do prezentacji nowoczesnych rozwiązań, takich jak łodzie z napędem elektrycznym i hybrydowym.

Przemysł jachtowy w liczbach

Polska zajmuje obecnie 8. miejsce na świecie pod względem eksportu jachtów oraz 5. w Europie. Według wyliczeń UN Comtrade, wartość polskiego eksportu w branży jachtowej w 2020 roku wyniosła blisko 1,78 mld USD, wyprzedzając m.in. Stany Zjednoczone (1,75 mld USD), Hiszpanię (0,74 mld USD) i Norwegię (0,60 mld USD). Z danych Eurostat wynika, że w 2020 r. eksport polskich jachtów stanowił około 61,2% ogólnej wartości eksportu w tej grupie towarowej krajów Unii Europejskiej.

 

W 2024 roku roczna produkcja polskich jachtów, zwłaszcza łodzi motorowych i żaglowych, może sięgnąć około 22-25 tysięcy jednostek. Szacuje się, że dotychczas nawet 90-95% tej produkcji trafia na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej, USA, Australii oraz na Bliski Wschód. Polski sektor jachtowy zapewnia również pracę dla blisko 45 tysięcy osób.

Ekologiczny polski przemysł jachtowy

Polski sektor jachtowy korzysta z zaawansowanych technologii i eko-innowacji. Dzięki wsparciu funduszy europejskich Polska przystąpiła do projektu TEcoNaut, który promuje ekologiczne materiały w budowie łodzi, dążąc do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. W ramach projektu opracowywane są nowe technologie, takie jak biodegradowalne kompozyty, mogące zastąpić tradycyjne, mniej ekologiczne włókna szklane. Jak stwierdził Prezes PolBoat Michał Bąk:

 

– Dla polskiego przemysłu jachtowego przyłączenie się do tego projektu jest wyzwaniem, które będzie miało bezpośredni wpływ na cele, jakich oczekuje od nas branża: jakościowe umiejętności zawodowe i rozwój technologiczny, które pomogą nam stworzyć nowoczesny sektor ściśle powiązany ze zrównoważonymi wskaźnikami określonymi dla rozwoju przemysłowego w ramach UE – stwierdza Prezes PolBoat.

 

Polski sektor jachtowy to powód do dumy, jednak branża musi nadal kłaść nacisk na dalszy rozwój. Zakup jachtu często przekracza możliwości finansowe przeciętnego obywatela i jest zarezerwowany dla klientów z naprawdę zasobnym portfelem. Przykładem jest Jeff Bezos, którego zakupiony w 2021 roku superjacht „Czarna Perła” zawierał polskie komponenty. Na szczęście nasz kraj słynie między innymi z budowy luksusowych jednostek przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów.