Skip to main content

Z badania wynika, że z problemami finansowymi częściej mierzą się kobiety (41 proc.), niż mężczyźni (34 proc.). Wynikać to może m.in. z niższego poziomu dochodów oraz specyfiki zatrudnienia. Trudności finansowe częściej zgłaszają również osoby z wykształceniem średnim (41 proc.), zawodowym lub niższym (44 proc.), niż osoby po studiach (32 proc.)

Problemy finansowe Polaków. Jak sobie z nimi radzą?

Znaczna część Polaków (58 proc.) w obliczu trudności ogranicza swoje wydatki do minimum. Poza tym 28 proc. z nich korzysta z pomocy rodziny, a 10 proc. z pomocy znajomych. 27 proc. poszukuje dodatkowego źródła dochodu, a 23 proc. stawia na przedaż zbędnego sprzętu domowego, ubrań, zabawek czy innych przedmiotów.

Odnotowano również, że coraz więcej osób decyduje się na zaciągnięcie kredytu. Mimo to odsetek kredytobiorców nadal pozostaje niski (9 proc.). Autorzy badania zaznaczają jednak, że w Polsce z zaległymi długami mierzy się niemal 2,6 mln osób. Coraz więcej Polaków korzysta też z pomocy społecznej (5 proc.) i jadłodzielni (2 proc.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej uciążliwe wydatki Polaków

Jako największe i najbardziej uciążliwe wydatki Polacy wskazali rachunki za wodę, prąd i gaz (44 proc.), koszty żywności (25 proc.) oraz opłaty za czynsz (23 proc.). Ceny niemal stale rosną, co zmusza aż 40 proc. obywateli do ograniczenia wydatków na kulturę i rozrywkę. Autorzy badania podają, że ponad połowa Polaków nie ponosi żadnych kosztów związanych z zajęciami sportowymi czy wyjściami do teatru, a prawie połowa z udziałem w koncertach, czy posiadaniem dostępów do płatnych usług streamingowych.

Priorytetem dla Polaków pozostaje opieka zdrowotna (wskazało ją 21 proc. badanych) oraz zwierzęta (14 proc.). Są to kategorie, w których więcej osób wskazuje na wzrost wydatków, nie ich ograniczenie. 22 proc. z ankietowanych wydaje więcej na żywność lepszej jakości, ale jednocześnie 30 proc. rezygnuje z wizyt w restauracjach czy kawiarniach, a także z zakupów ubrań.

Badanie „Kondycja domowych budżetów Polaków” przeprowadziła firma Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor w październiku 2024 r. Udział wzięło w nim 1045 Polaków powyżej 18 roku życia.