Skip to main content
Formuła 1Wszystko

Skład programu juniorskiego Alpine w 2025 roku

Autor 1 kwietnia 2025Brak komentarzy

Alpine bardzo przebudowało skład swojego programu juniorskiego na sezon 2025. Akademia Alpine w 2025 roku będzie mniejsza, wśród ośmiu wspieranych zawodników i zawodniczek połowa to nowe twarze. Poza tym Alpine ma jeszcze kilku (wciąż młodych) kierowców rezerwowych.

Program juniorski Alpine, to kontynuacja programów Renault i Lotusa, który działa od 2002 roku. Łącznie przez ten program rozwojowy przewinęło się kilkudziesięciu zawodników, a jednym z pierwszych był Robert Kubica. Wielu wychowanków trafiło do Formuły 1 lub innych ważnych serii wyścigowych i zrobiło duże kariery. Trzeba jednak dodać, że wielu kierowców, którzy osiągnęli sukcesy, pojawiło się w programie Renault / Lotusa / Alpine tylko na pewien czas i dopiero, gdy z niego odeszli, to udało im się wywalczyć pozycję w F1 lub w innych dużych seriach wyścigowych. Bardzo niewielu wychowanków tej akademii awansowało bezpośrednio do zespołu z siedzibą z Enstone. Aktualnie w stawce F1 mamy czterech kierowców (Esteban Ocon, Alexander Albon, Oscar Piastri i Jack Doohan), którzy przez pewien czas należeli do programu rozwojowego Lotus / Renault / Alpine. Tylko Doohan trafił do zespołu Alpine, pozostali awansowali do F1, gdy odeszli z omawianego programu.

Od 2023 roku doszło do zmiany w podejściu do funkcjonowania programu juniorskiego Alpine. Poszerzyli jego skład, wcielili do akademii zawodników dotychczas tylko współpracujących (sponsorowanych). Zmienili również podejście do przygotowań kierowców, to już nie jest tylko program nakierowany na F1, ale również na serię WEC, gdzie Alpine ma swój fabryczny zespół. Alpine od 2023 roku prowadzi osobny program dotyczący rozwoju młodych zawodniczek w kartingu, do którego należą aktualnie cztery dziewczyn. Szefem programu rozwojowego Alpine jest Julian Rouse.

Skład programu juniorskiego Alpine w 2025 roku

Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Alpine w 2025 roku w kolejności alfabetycznej. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2025. W składzie znajduje się sześciu zawodników i dwie zawodniczki.

Keanu Al Azhari – Zjednoczone Emiraty Arabskie – 2007
GT Winter Series – SSR Performance
GB3 Championship – Hitech TGR

Kabir Anurag – Singapur – 2008 (nie mam pewności dotyczącej jego roku urodzenia)
Formula Winter Series – US Racing
Italian F4 Championship – US Racing
E4 Championship – US Racing

Nina Gademan – Holandia – 2003
Formula Winter Series – Hitech TGR
F1 Academy – Prema Racing

Sukhmani Kaur Khera – Wielka Brytania – 2012
Karting

Nicola Lacorte – Włochy – 2007
FIA Formula 3 Championship – DAMS Lucas Oil

Kush Maini – Indie – 2000
FIA Formula 2 Championship – DAMS Lucas Oil

Gabriele Mini – Włochy – 2005
FIA Formula 2 Championship – Prema Racing

Ilie Tristan Crisan – Kanada – 2012
Karting

Bardzo duże zmiany w programie juniorskim Alpine przed sezonem 2025

Alpine przeprowadziło rewolucję w swoim programie juniorskim w ostatnich miesiącach. Z jej składu odszedł Jack Doohan, ale to był naturalny ruch, bo Australijczyk awansował do ekipy F1. To dla tego programu juniorskiego historyczne wydarzenie, bo poprzednim kierowcą, który prosto z akademii przeszedł do zespołu Renault / Lotus / Alpine był Romain Grosjean w 2009 roku. Z akademii Alpine z różnych powodów odeszli również: Victor Martins (przeszedł do Williamsa), Kean Nakamura-Berta, Abbi Pulling, Nikola Tsolov (przeszedł do Red Bulla) i Sophia Flörsch. Sześciu z dziesięciu zeszłorocznych członków akademii z niej odeszło.

Alpine od 2025 zaczęło wspierać czterech nowych kierowców: Keanu Al Azhari, Nina Gademan, Ilie Tristan Crisan i Sukhmani Kaur Khera. W tym gronie jest Nina Gademan, która będzie rywalizowała w F1 Academy oraz dwoje bardzo młodych zawodników, którzy rywalizują dopiero w kartingu. Wśród nich jest Sukhmani Kaur Khera (dziewczyna), która awansowała do głównej akademii z kartingowego programu rozwojowego.

Omówienie zawodników z akademii Alpine na początku 2025 roku

Alpine na początku kwietnia wspiera czterech młodych kierowców. W tym gronie jest dwóch wyraźnych liderów, Gabriele Mini i Kush Maini, którzy będą rywalizowali w Formule 2. Kush Maini jest wspierany przez Mikę Hakkinena, który jest jego mentorem. Hindus ma jednak 25 lat i nie notuje dobrych wyników w seriach juniorskich. W 2025 roku ma być jednym z „rezerwowych” kierowców Alpine, mimo że nie posiada superlicencji. Powodem muszą być pieniądze, Maini na pewno płaci za ten przywilej, dostanie testy starym bolidem i Alpine swoje zobowiązanie wypełni. Znacznie ciekawszym kierowcą jest Gabriele Mini, który rok temu został wicemistrzem Formuły 3 i przeszedł do Formuły 2. Jeżeli będzie w niej notował dobre wyniki, to ma szanse na to, aby zakręcić się wokół miejsca w F1.

W Formule 3 będzie rywalizował Nicola Lacorte, który jest synem włoskiego milionera Roberto Lacorte. Jest to zawodnik, który ma niezwykle duże wsparcie finansowe, na zawody lata prywatnym samolotem. Jego ojciec nie tylko jest milionerem, a w wolnym czasie sam bierze udział w wyścigach. W styczniu tego roku ojciec i syn jechali w wyścigu Daytona 24 w jednej ekipie. Problem z Nicolą jest taki, że notuje zbyt słabe wyniki w seriach juniorskich. To nie jest materiał na nowego Lance’a Strolla.

W akademii Alpine jest także Nina Gademan, która będzie jeździła w F1 Academy. Każdy zespół F1 musi kogoś z tej serii wspierać. Keanu Al Azhari i Kabir Anurag będą jeździli w niższych seriach wyścigowych. Obaj posiadają solidnych sponsorów, ale Al Azhari ma potencjał, aby coś faktycznie osiągnąć, zeszłoroczne wyniki miał dobre. Poza tym jest jeszcze dwoje wspomnianych wyżej bardzo młodych zawodników w kartingu.

Podsumowanie programu juniorskiego Alpine w 2025 roku

Alpine całkowicie zmieniło swój program juniorski. Aktualnie nie ma w nim nikogo, kto byłby bliski jazdy w F1, potencjał na to ma tylko Gabriele Mini. Pozostali kierowcy są albo zbyt młodzi, albo nie pokazują odpowiedniego potencjału. Kilkoro z nich ma spore wsparcie sponsorskie, więc Alpine ma pieniądze na prowadzenie akademii. Widać zmianę podejścia w Alpine, spowodowaną prawdopodobnie zmianami w szefostwie w 2024 roku. Pamiętajmy także, że Alpine ma swój zespół w serii WEC i młodzi kierowcy są wspierani również pod kątem jazdy w tamtej serii. Znacznie łatwiej tam trafić niż do F1.

Francuski zespół nie potrzebuje mieć topowych juniorów, bo mają trzech innych kierowców rezerwowych: Franco Colapinto, Paul Aron i Ryo Hirakawa. Z tego grona Ryo Hirakawa jest wspierany przez Toyotę i możliwe, że przejdzie do Haasa, bo w Alpine perspektyw na starty nie ma. Colapinto wydaje się być pewniakiem do jazdy w Alpine, nawet w trakcie sezonu 2025 w miejsce Doohana. Wtedy Australijczyk mógłby wrócić na rezerwę.

Programy juniorskie innych zespołów F1 w 2025 roku

Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1, będę omawiał systematycznie ich składy na sezon 2025. Na blogu znajdziecie szczegółowe omówienie programu Williamsa (szczegóły), Ferrari (szczegóły) oraz Mercedesa (szczegóły). Z aktualnej stawki zespołów F1 jedynie Haas nie prowadzi typowego programu juniorskiego, ale prawdopodobnie będą szerzej współpracowali z Toyotą i ich młodymi zawodnikami od 2025 roku. Przed sezonem 2025 swój program wygasił Sauber. Trendem, który jest obecny w programach juniorskich jest zatrudnianie coraz młodszych kierowców, bo zespoły F1 rywalizują o talenty już od wczesnego kartingu.

Na Cyrk F1 znajduje się więcej artykułów na temat Formuły 1.