Skoda wreszcie ujawniła światu koncept Vision O, czyli projekt na którym ma bazować całkiem nowa generacja popularnej Octavii.
To nie tylko zapowiedź w pełni zelektryfikowanego następcy Octavii, ale również pokaz nowych technologii, które w przyszłości trafią do pojazdów tej marki. Zaprojektowany od podstaw, z kierowcą w absolutnym centrum, Vision O redefiniuje pojęcie interakcji z samochodem, komfortu i nowoczesnych rozwiązań.
Design wychodzi na pierwszy plan
Skoda zrywa z tradycyjnym podejściem do projektowania aut. Vision O to pierwszy koncept marki stworzony w myśl filozofii „inside-out” (od wewnątrz na zewnątrz). Oznacza to, że inżynierowie i projektanci najpierw skupili się na stworzeniu idealnego środowiska dla kierowcy i pasażerów – intuicyjnego, przestronnego i zaawansowanego technologicznie – a dopiero później ubrali tę funkcjonalność w nowoczesne nadwozie. Efektem jest minimalistyczna, ale niezwykle praktyczna przestrzeń, która harmonijnie łączy komfort z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi.
Wnętrze zdominowane jest przez nowy, panoramiczny wyświetlacz „Škoda Horizon Display”, który rozciąga się na ponad 1,2 metra szerokości deski rozdzielczej. Uzupełnia go pionowo zorientowany ekran centralny. Taki układ zapewnia kierowcy dostęp do kluczowych informacji bez odrywania wzroku od drogi, a pasażerowi oferuje nowe możliwości interakcji z pojazdem. Innowacyjna funkcja „infodimming” pozwala na dynamiczne dostosowanie ilości wyświetlanych informacji, co zwiększa koncentrację i bezpieczeństwo. Kabinę otula inteligentne oświetlenie „Škoda Bio-Adaptive Lighting”, które automatycznie synchronizuje barwę i natężenie światła z naturalnym cyklem dobowym, wspierając dobre samopoczucie podróżujących.
Co ciekawe na liście wyposażenia mają się znaleźć też całkiem nowe rozwiązania z pakietu Simply Clever. Mowa jest między innymi o przenośnym głośniku Bluetooth czy wbudowanej, niewielkiej lodówce. W bagażniku znajdzie się też dedykowany schowek na kable do ładowania, a pasażerowie będą mieli do dyspozycji magnetyczne, bezprzewodowe ładowarki dla swoich smartfonów. W każdych drzwiach ma się też znaleźć sławna parasolka.
Asystent kierowcy ze wsparciem AI
Sercem cyfrowego ekosystemu Vision O jest asystentka głosowa Laura, która dzięki integracji ze sztuczną inteligencją staje się prawdziwym towarzyszem podróży. To już nie tylko system do obsługi funkcji pojazdu. Laura potrafi robić notatki ze spotkań, planować kolację, a nawet opowiadać historie, by umilić czas pasażerom w każdym wieku. Co więcej, będzie ona stanowić centralny element nowej aplikacji mobilnej Vision O, która ma ambicję stać się codziennym asystentem użytkownika, także poza samochodem. Użytkownicy obecnych modeli Skody również wkrótce odczują powiew przyszłości – nadchodząca aktualizacja aplikacji MyŠkoda wprowadzi inteligentne planowanie trasy oparte na technologii Google Gemini.
Stylistyka zewnętrzna Vision O to ewolucja języka projektowego „Modern Solid”, który stawia na proste, ale wyraziste kształty, podkreślając solidność i funkcjonalność. Minimalistyczny design ma tu jednak głębszy cel: maksymalizację wydajności aerodynamicznej, co jest kluczowe dla aut elektrycznych. Każdy element, od aktywnej żaluzji chłodnicy, przez specjalne kanały powietrzne i wentylację na masce, aż po chowane klamki i zoptymalizowany kształt felg, został zaprojektowany z myślą o zmniejszeniu oporów powietrza i wydłużeniu zasięgu na jednym ładowaniu. Uwagę przykuwa całkowicie nowy pas przedni z charakterystycznym elementem świetlnym „Tech-loop” oraz podświetlanym logo marki. Nowoczesne światła „Škoda Cyber Lights” oraz tylne lampy w kształcie litery „T” nie tylko nadają autu futurystyczny wygląd, ale również wspierają tryb jazdy autonomicznej, sygnalizując innym uczestnikom ruchu zamiary pojazdu.
Osiągi to nadal tajemnica
Skoda nie ujawnia jeszcze szczegółowych danych technicznych dotyczących mocy, przyspieszenia czy pojemności baterii. Wiadomo jednak, że Vision O powstanie na przyszłej platformie Grupy Volkswagen, a priorytetem konstruktorów jest zapewnienie jak największego zasięgu, pozwalającego na komfortowe pokonywanie długich dystansów. Koncept wyposażono w zaawansowane systemy jazdy autonomicznej, które pozwalają pojazdowi samodzielnie zarządzać wszystkimi zadaniami na drodze, z wyjątkiem ekstremalnych warunków pogodowych. Jak zwykle Skoda zadba również o przestronność wnętrza oraz odpowiedniej wielkości bagażnik, który ma oferować ponad 650 litrów pojemności.
Skoda Vision O to pojazd koncepcyjny, ale stanowi on wyraźny sygnał, w jakim kierunku podąży następca Octavii. Na wersję produkcyjną, opartą na rozwiązaniach zaprezentowanych w Vision O, będziemy musieli poczekać – jej premiera planowana jest dopiero za kilka lat. Już dziś jednak widać, że czeka nas prawdziwa rewolucja.