DLSS jest znaną technologią firmy Nvidia, która pozwala na poprawę stabilności działania gier wideo. Szczególnie słabsze jednostki mają szansę generować więcej klatek na sekundę przy zastosowaniu wyższej rozdzielczości. Jeden z youtuberów sprawdził czwartą wersję DLSS na podstawie dziesięciu popularnych gier w rozdzielczości 1440p. Jakie są wyniki porównania?
Technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) podbiła rynek już lata temu i jest znana graczom już od 2019 roku. Nvidia rozwija regularnie swoje dzieło, udoskonalając je z każdą kolejną wersją. Podczas targów tegorocznych Consumer Electronics Show w Las Vegas zaprezentowano czwartą generację DLSS. Jedną z największych nowości jest funkcja Multi-Frame Generation, która pozwala wydobywać aż trzy dodatkowe klatki na każdą renderowaną klatkę. Według zapewnień producenta, ma to znacznie wpłynąć na wydajność, co ucieszyło posiadaczy słabszych jednostek komputerowych, którzy chcieliby zagrać w wymagające tytułu ustawiając wyższą rozdzielczość i lepsze detale grafiki.
Największym zastrzeżeniem jest fakt, że należy posiadać kartę graficzną Nvidii z serii RTX, by móc skorzystać z technologii. Konkurencję dla DLSS stwarza FSR 4.0 od AMD. W sieci pojawia się regularnie coraz więcej testów sprawdzających czy DLSS 4 naprawdę osiąga tak świetne wyniki w porównaniu do wyłączonej tej opcji. Jeden z youtuberów – twórca znany jako MxBenchmark PC stworzył zestawienie dziesięciu gier i sprawdził liczbę klatek na sekundę przy różnych konfiguracjach. Czy DLSS 4 to rewolucyjny czynnik wprowadzający większy komfort do gamingu?
W teście wzięły udział czołowe i najbardziej wymagające gry wideo, jakie są dostępne na rynku. Youtuber uruchomił m.in. Assassin’s Creed Shadows, Cyberpunk 2077 oraz Alan Wake 2 z włączoną opcją Path Tracingu, Avowed czy God of War Ragnarok. Okazuje się, że DLSS 4 w różnych wariantach faktycznie znacząco zwiększa wydajność. W najnowszym hicie Ubisoftu – Assassin’s Creed Shadows wyłączony DLSS pozwala wygenerować około 56-57 klatek na sekundę. Jednak, gdy uruchomimy DLSS 4 FG 2x możemy otrzymać już około 100 fps, a czterokrotne Frame Generation daje nam już ponad 150 klatek na sekundę.
Jest to świetny wynik zważając na to, że mamy do czynienia z rozdzielczością 1440p oraz włączonymi najwyższymi detalami graficznymi. Podobnie ogromne wzrosty wydajności możemy zauważyć w innych grach poddanych testowi. Ponad trzykrotne zwiększenie liczby FPS-ów to ogromny sukces Nvidii i śmiało można powiedzieć, że odmienia on komfort grania w gry wideo. Polecamy obejrzeć cały materiał, gdzie przedstawionych jest dziesięć różnych gier. Na pewno AMD ma nad czym pracować i wysokie wyniki DLSS są dużą motywacją do tego, by rozwijać FSR.