Skip to main content

Technostres jest realnym zjawiskiem, które coraz częściej dotyka współczesnych pracowników, zwłaszcza w modelu pracy hybrydowej. Wpływ nowych technologii na życie zawodowe i osobiste jest znaczący, ale nie zawsze pozytywny. Nadmiar informacji, przebodźcowanie oraz presja ciągłej dostępności to tylko niektóre z aspektów, przyczyniających się do wzrostu poziomu stresu związanego z technologią. Warto zatem zastanowić się, jak możemy zminimalizować te negatywne skutki, aby praca hybrydowa była efektywna i mniej obciążająca. W artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak technostres wpływa na pracowników oraz jakie kroki można podjąć, aby skutecznie go unikać.

Czym dokładnie jest technostres i dlaczego tak często dotyczy pracowników hybrydowych?

Technostres to zjawisko zdefiniowane po raz pierwszy w 1984 roku przez Craiga Broda, jako współczesna choroba adaptacyjna. Główną przyczyną jest niezdolność użytkowników do zdrowego radzenia sobie z ciągłymi zmianami i wymaganiami nowoczesnych technologii. Późniejsze rozszerzenia definicji wskazują na technostres jako na negatywny wpływ technologii na postawę, myśli, zachowania oraz stan psychiki użytkowników. Wynika z bezpośredniego użycia technologii, jak i ze zmian, jakie wprowadza ona w życiu zawodowym oraz prywatnym. 

 

Na technostres narażone są zwłaszcza osoby pracujące w modelu hybrydowym. Wynika to przede wszystkim z konieczności ciągłego dostosowania się do zmieniających się w firmie narzędzi, platform i systemów zarządzania, a także z presji bycia zawsze dostępnym oraz efektywnym w świecie cyfrowym. Ciągła rywalizacja z umiejętnościami sztucznej inteligencji i presja natychmiastowej odpowiedzi przy pracy poza biurem może prowadzić do przeciążenia, zmęczenia i w konsekwencji do obniżenia efektywności oraz pogorszenia stanu zdrowia psychicznego. 

Przyczyny technostresu w pracy hybrydowej?

Kiedy wybuchła pandemia, pracę zdalną postrzegano jako tymczasowe rozwiązanie, które ma na celu ochronę zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości działania. Obecnie taki model stał się normą w wielu biurach, a firmy starają się zapewnić jak najlepsze warunki do takiej formy współpracy np. poprzez wprowadzenie w biurze kabin akustycznych Hushoffice do wideokonferencji i rozmów telefonicznych z osobami na home office.

 

W pracy w elastycznym modelu hybrydowym technologia jest nieodłącznym elementem codziennego funkcjonowania, dlatego pojawiają się specyficzne czynniki stresogenne. Głównie są to dwa obszary: trudności ze zrozumieniem i korzystaniem z nowych technologii (techno-anxiety) oraz nadmierna identyfikacja z nią (techno-addiction). Zagłębiając się bardziej w ten temat, można wymienić inne czynniki stresogenne, takie jak poczucie ciągłej obecności i wymogu dostępności (techno-invasion), lęk przed problemami technicznymi (techno-uncertainty), strach przed trudnością w obsłudze i zrozumieniem technologii (techno-complexity) i brak bezpieczeństwa technologicznego (techno-insecurity) .

Jak pracodawcy mogą chronić pracowników przed technostresem?

Ograniczanie technostresu w firmie polega na wdrażaniu strategii i tworzeniu wspierającego środowiska, które rozwiązuje problem negatywnego wpływu technologii na pracowników. Oto lista sposobów łagodzenia technostresu:

Wyznacz granice bycia dostępnym i korzystania z technologii

Aby poradzić sobie z technostresem, pracownicy muszą ograniczać godziny dostępności online, robić krótkie przerwy w ciągu dnia. Najlepiej jeśli po zakończeniu pracy nie będą korzystać m.in. z firmowych komunikatorów. Poczucie bycia „zawsze aktywnym” może prowadzić do konfliktów między pracą a rodziną oraz wypalenia zawodowego.

Zachęcaj pracowników do robienia przerw – droga do cyfrowego wellness

Warto zapewnić wyznaczone ciche obszary lub strefy relaksu w miejscu pracy, w których pracownicy będą mogli odpocząć bez rozpraszania uwagi ekranami. Takie przerwy regenerują umysł, ale mogą także wspierać interakcje w biurze, a to może przeciwdziałać poczuciu izolacji wynikającemu z pracy zdalnej. Nawet w małych firmach warto wydzielić strefy wolne od technologii np. za pomocą kabin akustycznych hushFree.L, które pomieszczą od 4 do 6 osób. Budkę można odpowiednio zaaranżować w miejsce relaksu poprzez wyposażenie w odpowiednie stoły, sofy czy dodatkowe stoliki kawowe. Specjalna konstrukcja pozwoli nie tylko na odcięcie od różnych urządzeń, przychodzących powiadomień, ale też od nadmiaru dźwięków z open space. 

 

Szkolenie z efektywnego korzystania z technologii

Zainwestuj czas, technologię i finanse, aby zapewnić pracownikom gruntowne szkolenia dotyczące najnowszych technologii. Wyjaśnienie, jakie korzyści mogą wynikać z ich efektywnego wykorzystania, może znacząco ograniczyć źródła technostresu, w tym złożoność obsługi, obawy związane z bezpieczeństwem oraz ogólne poczucie niepewności. Poprzez zapewnienie pracownikom niezbędnych narzędzi i wiedzy, firma jest w stanie skutecznie zapobiegać powstawaniu technostresu, zanim zdąży on zakłócić codzienną działalność zawodową.

Ograniczenie nadmiaru wiadomości 

Przyspieszenie przepływu informacji jest jedną z głównych zalet wynikających z technologii we współczesnym biznesie. Komunikujemy się z naszymi współpracownikami, klientami, dostawcami. Wprowadzenie najnowszej aplikacji do wymiany informacji w zespole hybrydowym, choć wydaje się świetnym pomysłem, to w rzeczywistości często sprawia, że osoby na home office czują potrzebę bycia cały czas online, a ilość bodźców prowadzi do przeciążenia systemu nerwowego. 

 

Aby skutecznie chronić pracowników przed technostresem, pracodawcy powinni zastosować strategie, które ograniczą niepotrzebną komunikację, zwłaszcza mailową. Zamiast niekończącej się wymiany wiadomości, warto zachęcić personel do organizacji efektywnych spotkań stacjonarnych lub online, które będą skoncentrowane na konkretnych zadaniach lub projektach. Takie podejście zmniejsza liczbę niepotrzebnych komunikatów tekstowych i podnosi jakość współpracy. Firmy powinny zadbać o wydzielenie odpowiednich przestrzeni do organizacji krótkich spotkań wideo z osobami pracującymi spoza biura. Jednak nawet w sytuacji, gdy wszyscy pracownicy przebywają w jednym budynku, krótka rozmowa wideo z osobą z innego działu może szybko wyjaśnić dane problemy i wątpliwości. Kabiny akustyczne hushFree.S doskonale spełnią tę funkcję, zapewniając prowadzenie wideokonferencji w sposób, który nie zakłóca pracy innych i jednocześnie zwiększa komfort psychiczny uczestników.

 

 

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8074205/

 

 

Źródło: Artykuł sponsorowany