Skip to main content

Volkswagen podczas targów IAA MOBILITY w Monachium zaprezentował światu swoją najnowszą wizję przystępnej cenowo elektromobilności – ID. CROSS Concept.

Ten kompaktowy SUV ma być odpowiedzią marki na rosnące zapotrzebowanie na uniwersalne i niedrogie samochody elektryczne, łącząc nowatorski design z zaawansowaną technologią. Uzupełni w ten sposób całą gamę nowych, tanich modeli aut elektrycznych, którą w przyszłym roku otworzy nowe ID. Polo.

Powiew świeżości w designie

Model ID.CROSS Concept wprowadza nowy, świeży język projektowania, który Volkswagen określa jako „Pure Positive”. Opiera się on na trzech filarach: stabilności, sympatii i „sekretnym składniku”, którym jest nawiązanie do dziedzictwa marki. Jak wyjaśnia szef designu Volkswagena, Andreas Mindt, celem było stworzenie samochodu o czystych, mocnych liniach, który jest jednocześnie sympatyczny i budzi pozytywne skojarzenia. Efekt ten osiągnięto między innymi poprzez grafikę i trójwymiarowe sygnatury świetlne z przodu i z tyłu, które sprawiają wrażenie, jakby auto „uśmiechało się” do obserwatora. W designie można odnaleźć również inspiracje takimi ikonami jak Golf, widoczne chociażby w kształcie słupków C czy prostej linii okien.

Mimo swoich kompaktowych wymiarów, zbliżonych do obecnego modelu T-Cross, ID. CROSS Concept oferuje zaskakująco przestronne wnętrze. Mierzy 4161 mm długości, 1839 mm szerokości i 1588 mm wysokości, a jego rozstaw osi to 2601 mm. Dzięki innowacyjnemu rozplanowaniu przestrzeni, pięcioosobowe wnętrze jest niezwykle obszerne, a bagażnik oferuje ponadprzeciętną pojemność – 450 litrów. Dodatkową przestrzeń zapewnia 25-litrowy schowek pod przednią maską. Wnętrze, wykończone ciekawymi materiałami w ciepłym odcieniu beżu, zostało zaprojektowane jako „oaza dobrego samopoczucia”. Komfort podróży podnoszą specjalnie skonfigurowane tryby oświetlenia, dźwięku i klimatyzacji. Ciekawym rozwiązaniem są fotele, które można całkowicie złożyć, tworząc płaską powierzchnię do leżenia.

Poprawiona platforma MEB+

Sercem koncepcyjnego SUV-a jest nowa platforma MEB+, która w tym przypadku napędza przednie koła. Nowoczesny silnik elektryczny generuje moc 155 kW (211 KM), co zapewnia dynamiczną i płynną jazdę, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Według prognoz opartych na cyklu WLTP, zasięg pojazdu ma wynosić do 420 kilometrów na jednym ładowaniu co nie zwiastuje zbyt pojemnej baterii. Inżynierowie pomyśleli również o praktycznych aspektach – hak holowniczy jest w stanie wytrzymać obciążenie do 75 kg, a maksymalna masa holowanej przyczepy to 1200 kg. Kokpit został zaprojektowany na nowo, z myślą o intuicyjnej obsłudze. Składa się on z dwóch głównych wyświetlaczy – cyfrowych zegarów o przekątnej 11 cali oraz centralnego ekranu dotykowego systemu inforozrywki o przekątnej 13 cali.

Czytaj dalej poniżej

ID. CROSS Concept jest częścią większej ofensywy produktowej Volkswagena w segmencie małych i kompaktowych aut elektrycznych. Oprócz niego, w 2026 roku na rynek trafią seryjne wersje modeli ID.Polo oraz ID.EVERY1. Światowa premiera ostatecznej, produkcyjnej wersji ID.CROSS zaplanowana jest na lato 2026 roku. Wygląda więc na to, że w przyszłym roku dostaniemy przynajmniej kilka ciekawych propozycji w segmencie tanich aut elektrycznych.