
2K potwierdziło, że studio Firaxis – twórcy Cywilizacji oraz XCOM – czeka redukcja etatów. Póki co nie wiadomo dokładnie jak wielu pracowników studia straciło lub straci pracę, ale według informacji portalu Game Developer „restrukturyzacja” dotknie kilkadziesiąt osób, z czego niektórzy już potwierdzili fakt zwolnień na swoich profilach w serwisie Linkedin.
W tym momencie na profilach social mediowych 2K i Firaxis w kwestii zwolnień panuje cisza. Żadna z firm nie odnosi się również do tego, czy i w jaki sposób zwolnienia dotkną najnowsze dziecko Firaxis – Cywilizację 7, która swoją premierę miała w lutym tego roku. Wiadomo jedynie tyle, ile 2K ustami swojego przedstawiciela zdradziło w oficjalnym oświadczeniu – że doszło do redukcji etatów, studio przechodzi restrukturyzację i optymalizację, której celem ma być „zwiększenie elastyczności, współpracy i kreatywności”. Też lubicie te korporacyjną nowomowę?
Pomysł zwolnień pojawił się niejako w sprzeczności z niedawnymi – bardzo dobrymi – wynikami Take-Two Interactive, firmy-matki studia. Take-Two odnotowało 16-procentowy wzrost przychodu netto, do poziomu 1,42 miliarda dolarów w samym tylko pierwszym kwartale tego roku fiskalnego. Sama firma przyznaje, że jest to „znacznie powyżej wskaźników” za ten okres – wskaźniki te szacowano na 1,25 – 1,3 miliarda dolarów.
W 2025 roku łączna liczba osób pracujących w gamedevie, które straciły pracę sięgnęła poziomu 4400. W wynik ten nie wliczamy ani wspomnianych powyżej zwolnień w Firaxis (bo nie wiadomo ilu osób dotyczą) ani Dreamhaven, które również dzisiaj potwierdziło fakt zwolnień – tam również jak do tej pory nie poznaliśmy dokładnych liczb. Wiemy jedynie, że CEO firmy, Mike Morhaime „pozostaje optymistą jeśli chodzi o przyszłość studia i kolejne jego produkcje”.